Tuesday, September 8, 2009

Lain hulu lain parang..............

Ramai orang Malaysia kini yang bersaiz dugong. Kebanyakannya menyalahkan makanan segera dan air bergas. Ramai jugak yang tak makan fried chicken atau burger atau fries dan tak minum coke, tapi masih bersaiz XXXL.

Generasi muda kini terhidang dengan makanan yang berlemak dan yang berminyak yang melampau, contoh , nasi lemak ( kalau tak lemak, condemn pulak, apa nasi lemak ni tak lemak! nak untung lebih ). Makanan berminyak pula boleh dimakan tiap-tiap hari seperti keropok goreng, goreng pisang,karipap dan lain-lain dijadikan snek tak kira masa. Dan ia menjadi penyelesaian mudah bagi pelbagai masalah -------- tetamu datang tiba-tiba, untuk minum petang ( anak ramai dok lapak petang-petang )atau ketika menonton tv.

Dulu nasi lemak dijual dalam bungkusan kecil ( kira-kira secawan nasi spt yang di rekomen oleh dietician ) dengan sedikit ikan bilis, kacang goreng, timun atau kangkung dan sedikit telur berharga 50 sen sebungkus. Kini sudah berharga dari 80 sen hingga 1.50 sen. Nasi lemak yang tak dibungkus pula selagi tak penuh pinggan, lauk pauk bermacam ada --- hati,paru,limpa,perut ,rendang daging,rendang ayam , sambal sotong kering , sambal udang dan lain-lain.

Yours truly pun 20 tahun dulu beli nasi lemak L size berlaukkan daging rendang seketul besar, paru 3 keping, ada kerang lagi, sambal mesti kaw.Makan lambat sikit minyak pun meleleh keluar boleh buat minyak rambut. Alhamdulillah dah taubat nasuha kinek tok. Mun sik dah lama naik bas pakai 2 tempat duduk!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...