Wednesday, December 9, 2009

Nama Sebenar, Nama Samaran

Ramai di antara kita yang mempunyai nama timang-timangan dan nama gelaran. Nama-nama ini samada diberi oleh ahli keluarga atau rakan-rakan sekolah atau rakan sepejabat. Kadang-kadang nama gelaran yang diberi itu comel aje, tapi ada kalanya jadi bahan ketawa dan ada pula yang menyakitkan hati.

Di kampung saya dulu ( tahun 60an ) boleh dikatakan kebanyakan orang yang saya kenal mempunyai nama tambahan. Ada seorang kampung yang baru berhijrah, tak tahu dari mana, solo, dan berpakainan yang tak keruan, seluar baju berlapis-lapis dan agak comot. Orang kampung menggelar dia Pak Awang Kelepeh. Ibu-ibu sentiasa menakut-nakutkan anak mereka dengan menyebut-nyebut nama Pak Awang Kelepeh. Justeru, kanak-kanak akan lari bersembunyi bila nampak Pak Awang.

Seorang muda di kampung saya,sentiasa berpakaian smart, saya masih ingat, berbaju puteh lengan pendek, dan seluar biru kelabu. Setiap hari dia akan pergi ke pekan waktu pagi dan pulang waktu tengahari ( dulu tak ada gerai, waktu makan balik rumah ). Tapi sepupu saya menggelarnya Robert Kiook, bila saya tanya kenapa panggil nama macam tu, dia kata si polan tu pernah tertangkap red handed tengah nak mencuri ayamnya dalam reban pada suatu subuh.

Ada juga nama gelaran yang diberi mengikut fizikal seseorang , misalnya Mek Teh Patah, sebab masa anak dara dulu dia pernah patah kaki. Atau Panjang, panggilan pada pekedai Cina yang sangat tinggi orangnya. Atau Pok Su We Gagap sebab dia cakap tergagap-gagap atau Bakar Juling sebab mata dia juling. How about Kasim Beruang, because he is so huge and dark with curly hair!

Nama gelaran juga diberi pada seseorang sebab kerjaya dia. Haji Seman Tok Imam, sebab dia imam masjid. Tok Siak, nama bagi orang yang mengurus hal masjid, sampai sekarang saya tak tau nama sebenarnya,( sudah meninggal lebih 30 tahun dulu). Begitu juga, Tok Penyadap, bagi orang yang mengambil nira kelapa untuk buat gula kerek. Sampai kini saya tak tahu nama sebenarnya dan beliau telah lama meninggal dunia.

Itu zaman everybody knows everybody. Mulai tahun 80an, bila kampung dah ramai orang, peluang pekerjaan bertambah, sudah tiada lagi nama-nama gelaran .

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...