Friday, February 5, 2010

Begitulah adanya........

Selalu orang membandingkan masakan mak dengan anak atau masakan tradisional yang dibuat oleh orang-orang dulu dengan sekarang, ada yang kata jauh berbeza. Walau pun ilmu masak memasak telah diperturunkan,tapi masih tak sama rasanya.

Masakan Melayu susah nak maintain kesedapannya, sebab kalau tanya orang tua-tua yang pandai masak, mereka kata , senang aje masak lauk ni , bubuh cili, halia, lengkuas, bawang putih, bawang merah, alah.. main campak-campak aje, agak-agaklah ( pandai-pandai sendirilah nak mengolahnya).

Ok, guna resepi yang pakai agak-agak tu ,macam orang pegi tikam loteri, ada yang kena ada yang tak kena. Kebetulan menjadi agak-agakan tu, sedaplah lauk , kalau tak menjadi agak-agakan tu buat rugi aje. Atau sekali buat sedap ,buat lain kali tak sedap pulak.

Begitu juga dengan kueh tradisional, bila tanya resepi,....oh, senang aje, semangkuk gula, sebiji kelapa, 4 biji telur, tepung secukupnya. Buat kali ni, menjadi, buat lain kali tak jadi pulak. Dulu pakai telur gred A, hari ni pakai telur gred B, terlebih tepunglah pulak. Dah.. lah.. sempeng kuih tu!

Sebab tu suami-suami selalu kata mak mereka masak sedap tak ada tolok banding. Walau pun puan-puan isteri dah ambil kursus masak dengan mak mertua, tapi tetap tak sama , rupa dah ada tapi rasa ada kureng sikit.......( ni yang buat sakit hati ni!!! )

2 comments:

Jantung Hatiku said...

Bukan tak sedap yang kita buat, tapi saja tak nak puji, mestilah nak puji masakan mak dia jugak, sebab yang tu dah biasa makan dari sejak kecik, celik mata sedar-sedar makan masakan mak, maka rasa yang itulah tersedap. Macam tulah cara nak mengenang mak yang dah tak de. So kita pun pujilah mak kita.

Kerabu Jantung said...

Nanti turn anak kita pulak puji masakan kita.

Mungkin jenerasi akan datang takde puji memuji lagi sebab ramai anak-anak makan hasil masakan bibik di rumah atau makan fast food di restoran!

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...