Friday, April 23, 2010

Bisik Benggali

Kami baru saja menziarah Amir ( 6 tahun ) cucu saudara jiran kami di wad kanak-kanak. Semasa kami sampai lebih kurang pukul 6 petang Amir baru terjaga dari tidur ( pembedahan dilakukan pada pukul 8 pagi untuk membuang tonsil dan ketumbuhan dalam hidung yang menyebabkan dia sukar bernafas). Alhamdulillah pembedahan berjaya. Bila terjaga Amir begitu lapar dan nak makan segera maklumlah telah berpuasa sejak pukul 8 malam sebelumnya.

Makanan yang disediakan ialah bubur nasi kosong bersama dengan sup kosong. Apabila ibunya menyuap nasi, dahinya berkerut. Setelah beberapa suap, Amir tak puas hati, lalu......mana asam pedas?.........Hai, sejak bila pulak Amir makan asam pedas ni?.........Mana asam pedas? nasi ni takde rasalah, Amir nak asam pedas! He was hungry and furious, rupanya bubur tu takde flavour!

Kadangkala ada di antara kita yang menziarah orang sakit, suka buat mulut celupar bagi komen yang tak boleh diterima. Kata-kata seperti - kawan saya pernah dapat semput macam ni, tapi tak berapa lama lepas tu dia pun mati. Atau, kaki patah macam ni,mesti cacat seumur hidup. Sabar aje lah....

Ada juga di masa-masa yang lain terjumpa orang yang suka berbisik Benggali,........asyik beli ikan jaket aje, tak jemu ke dia tu? Atau sidia tu baru aje kena tinggal dik laki, tulah cerewet sangat.....Berbisik dengan jiran-jiran sekuat-kuatnya, habis satu taman perumahan boleh dengar!

Aduhai..........................

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...