Sunday, April 4, 2010

Jangan terpedaya dengan bisikan-bisikan ..........

Bagaimana kalau ada seseorang yang bersyak wasangka terhadap jirannya yang berumur hampir 80 tahun? dia mengesyaki orang tua sebelah rumahnya ada memelihara benda ghaib yang cuba hendak mengacau kehidupannya anak beranak ( walau pun disangkal oleh suaminya sendiri).

Jadi untuk melindungi dirinya anak beranak, dia memanggil seseorang yang pandai menjampi air untuk dijirus di sekeliling rumahnya supaya mereka tak diganggu. Selain air jampi, dia juga menaburkan garam di setiap gril tingkap dan pintu, sehingga berkarat habis besi-besi jerejak itu. Dia membayar ratusan ringgit setiap bulan untuk mendapatkan khidmat air jampi itu. Terakhir sekali dia minta dibuatkan air Yasin untuk dimopkan di lantai sebagai usaha untuk menyekat kemasukan perkara-perkara buruk ke dalam rumahnya ( diharap bukan surah Yasin yang dibaca oleh sipolan tu! ).

Kita sukar percaya perkara khurafat ini berlaku di abad 21 ini. Tetapi ramai lagi mangsa lain yang terpedaya . Seorang yang saya pernah jumpa berpuluh tahun dulu pernah menggaji seorang penasihat yang dibenarkan tinggal di rumahnya. Oleh kerana suaminya sentiasa berasa lemah dan badanya kian hari kian kurus, sipenasihat inilah yang membuat segala ubat-ubatan, tangkal , jampi dsbnya, konon katanya sisuami itu terkena buatan orang. Banyak juga dia berhabis wang ringgit dan barang-barang kemas. Selang beberapa tahun kemudian kami mendengar berita suaminya mati kena strok akibat diabetes!

Sepatutnya kita yang mengenali seseorang yang berada dalam perangkap ( kejahilan? ) atau tipudaya syaitan tolong menasihati mereka. Tapi siapakah kita? mereka tak akan mendengar nasihat orang biasa, mereka tidak pula pergi bertanya kabar pada orang-orang alim. Yang mereka yakin sekali ialah orang yang rapat di sisi mereka sahaja!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...