Tuesday, May 25, 2010

Wooo......mandi hujan!

Bulan 12 cuti sekolah dan juga musim hujan di pantai timur. Dulu-dulu punya dulu musim tengkujuh adalah musim susah dapat ikan segar kerana nelayan tak dapat turun ke laut. Jadi diet pada bulan December ialah telur, sadin, ikan kering, keropok kering, ubi kayu. Ayam pun kerap kena sembelih menggantikan ikan.

Paling seronok sebab dapat mandi hujan. Ramai-ramai main hujan sampai kecut kaki tangan baru berhenti. Pada musim hujan semua tanah rendah dan lekuk serta tempat-tempat yang beralur akan dipenuhi air. Tidak dalam dan tidak berarus, jadi tidak merbahaya. Yang menkjubkan kami waktu itu ialah, bila ada air adalah ikan, sepat , puyu dan keli. Masa tu kami tak faham dari mana datangnya ikan yang kecik-kecik tu. Ramai-ramai tangkap ikan bubuh dalam balang untuk dipelihara.

Kanak-kanak sekarang takde peluang nak mandi-mandi hujan macam tu, mesti mak bapak marah. Tambahan di KL , hujan berasid dan boleh memudaratkan. Bila hujan sikit.......masuk..masuk.. jangan main hujan nanti demam! nak main nakal-nakal sikit semua tak boleh, akhirnya dari kecik sampai tua melangut depat tv, computer, play station aje!

Nakal budak dulu-dulu, panjat pokok, mandi sungai, main games buatan sendiri, konda kondi, lompat galah, batu selimban. Tapi ada juga yang jadi kutu embun, lepak-lepak main gitar, dah kira nakal habih ghenglah tu. Nakal budak-budak sekarang racing motor, bawak kereta mak bapak secara curi-curi, lepak kedai mamak pekena teh tarik dan roti canai!

Pendek kata zaman berubah, cara hidup juga berubah. Orang lama rasa masa kanak-kanak mereka penuh makna dan penuh adventure. Jenerasi kini rasa mereka lebih beruntung kerana dapat mengembara ke alam maya dengan hanya memetik jari!

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...