Wednesday, June 23, 2010

Berhenti Dengan Cara Terhormat

Ada orang bila sampai penghujung karier ie bila beberapa tahun lagi nak pencen dah mula lemah semangat, buat kerja sambil lewa. Alasannya? ahh.. dah nak pencen buat apa kerja teruk-teruk.

Bos dia pulak menjeruk hati, nak tegur salah, tak tegur lagi salah, sebab kerja yang dia tak buat orang lain kena tanggung. Nak tunggu setahun dua bukannya sekejap masa.

Kalau ye pun nak pencen ke atau opt ke atau nak pindah kerja atau lain-lain biarlah keluar secara terhormat. Kalau kita berhenti dengan cara bergaduh besar dengan organisasi tempat kita kerja dengan turun naik mahkamah dan di akhirnya kita kalah, sudah tentu kita akan bungkam sendiri.

Atau pun bila seseorang pegang jawatan yang tak berpencen, janganlah tunggu sampai orang tolak kita dari kerusi baru nak melepaskan jawatan. Tak ruggedlah macam tu!

Tidak pula dinafikan ada yang teraniaya hingga dibuang kerja atau dipsycho sampai berhenti kerja, itu tak berperikemaknusiaan namanya. Boleh saman tu!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...