Sunday, June 20, 2010

Dapat anak dari hospital

Pada akhir tahun 70an saya berjiran dengan sebuah keluarga yang agak berumur. Makcik seorang suri rumah sepenuh masa sedangkan suaminya sudah pun pencen. Makcik sibuk dengan kerja rumah, masak memasak untuk anak cucu yang kerap datang bertandang ke rumahnya.

Saya ternampak banyak kain lampin di pagar rumahnya. Saya tak heran, sebab cucu dia ramai, mungkin baru dapat cucu baru. Pada suatu hari saya bertemu dengan makcik,saya pun bertanya :

Dapat cucu baru, makcik?

Cucu apa, anak baru!

( Dengan bengapnya ), bila makcik bersalin?

Ah, pakcik engko tu, tiba-tiba aje bawak balik anak, katanya orang hospital bagi

Eh, rezekilah tu

Rezeki ke hape? entah-entah anak dia, orang sepital mana nak bagi anak kat dia?

Masa tu saya masih kurang pengalaman hidup, saya sangka mak cik tu bergurau besar, takkanlah pakcik yang dah pencen tu ada anak kecik pulak.

La nilah baru faham kata-kata makcik tuh! nak dapat anak kecik tak kira tua muda!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...