Sunday, July 25, 2010

Jangan Buat Khurafat, weh!








Secara tak sedar kadang-kadang kita melakukan perbuatan khurafat, atau mempercayai benda-benda yang khurafat. Suatu pagi bila my ironing lady datang dia ternampak seekor rama-rama besar berwarna hitam berada dalam rumah, dia agak terkejut badak jugaklah, lalu berkata.....

Kak......rama-rama masuk ni tak berapa elok kak...
I pun terkejut juga......lalu tanya dengan tensionnya..... kenapa?
Ada bawak khabar buruk.
Kabar buruk apa?
Betul kak, orang tempat saya kata rama-rama hitam tu bawak kabar buruk...
Makin tensionlah pulak kita ni dan sedikit naik angin.......apalah salah rama-rama ni masuk rumah, nyawa dia tak panjang pun, sehari dua matilah dia.

Selalunya orang tua-tua kata, kalau rama-rama masuk rumah ada tetamu nak datang atau ada orang nak masuk meminang. Entahlah ye ke tidak, kalau rama-rama yang besar dan hitam tu nampaknya macam tetamu yang nak datang tu besar, tinggi , boroi dan kepamlah agaknya!

Rupa-rupanya banyak kepercayaan karut yang lain masih diamalkan. Perihal tabik datok anak cucu tumpang kencing semasa kecil dulu, mungkin kekal hingga kini. Ada juga orang yang masuk hutan atau semak atau tanah yang berbukit, mereka akan mintak laluan dengan orang halus atau penunggu di situ.........tabik datok anak cucu tumpang lalu.

Tapi orang-orang yang tebang balak dan korek pasir secara haram tu ada ka depa minta tabik?



3 comments:

Mama Amirul said...

memang sekarang musim rama-rama. rumah saya hari2 ada rama putih masuk...

Kerabu Jantung said...

Rama-rama putih nasib baik, tapi rama-rama hitamlah yang kena fitnah!

Kerabu Jantung said...

Rama-rama putih nasib baik, tapi rama-rama hitamlah yang kena fitnah!

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...