Sunday, September 12, 2010

Raya Goodies.......Cakaq Ayam!









Selamat Hari Raya! Oleh kerana tahun ini Eidul Fitri jatuh pada hari Jumaat , kita dapat mendengar dua khutbah. Tok khatib telah berpesan pada dirinya dan jemaah , selepas khutbah raya akan ada lagi satu iaitu khutbah Jumaat. Jadi kaum lelaki diingatkan agar tidak melupakan sembahyang Jumaat pada sebelah tengahari.

Ada lojiknya pesanan tu walaupun sesetengah orang fikir itu hanyalah peringatan yang remeh temeh. Mana tahu kalau terlampau banyak makan ketupat , lemang, rendang ayam, daging, hati ,paru......tiba-tiba gelap mata dan tersadai ( mabuk lemang / mabuk rendang ), dah tentu tak boleh sembahyang Jumaat. Atau, tiba-tiba aje perut meragam, pun tak boleh sembahyang Jumaat juga adenye!

Selain dari makanan yang heavy weight di atas, adalah lagi juadah-juadah sampingan.........raya cookies..! Masa kecik-kecik dulu, kuih raya yang utama ialah putu kacang, kuih tat dan kuih semperit. Sekarang ni macam-macam lagi kuih raya yang cantik-cantik dan sedap-sedap, tak payah susah-susah buat sendiri....belanar ada jual kat gerai-gerai Ramadhan dan di pasar raya. Boleh main tunjuk-tunjuk aje dah siap kuih raya!



Pemandangan gerai kuih raya di Jalan Masjid India sebelum raya. Harga berpatutan, pendek kata beli lagi untung dari buat.


As for me my favourite ever kuih raya is.............Kuih Semperit







As for my husben ( old timer's choice), his favourite ever is............Putu Beras!





                                                                         


Everyone's favourite ..............Tat Nenas!








Me husben second favourite kuih raya is kuih zaman Jepun..............Cakaq Ayam ( eh, kuih raya ke ni? )







Eid Mubarak!






No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...