Thursday, October 21, 2010

Buat Repot Polis...................

Buat polis repot, lepas tu buat ape pulak?

Beberapa tahun dulu, saya pergi ke Giant Taman Permata Ulu Kelang, waktu hari bekerja , saya dapati ramai remaja lelaki dan perempuan merayau-rayau dipersekitaran kawasan membeli belah tu. Mereka jual kalendar untuk mengutip derma anak-anak yatim. Dan takde sapa yang sudi membeli ( mungkin ada seorang dua yang bersimpati ). Sepatutnya mereka berada di sekolah sedang belajar.....adakah mereka tak bersekolah?

Apa yang memeranjatkan saya ialah, datang seorang dewasa ( lelaki ) , memarahi budak-budak tu, sebab kalendar yang dijual tak laku dan dia mengarahkan remaja-remaja tu supaya ( agaknya ) lebih agresif lagi menjual supaya cepat laku.

Jadi saya pun kasihankan budak-budak tu, dan saya fikir tentu mereka telah diexploit dengan buat kerja-kerja begitu, atau mungkin ada penipuan yang berselindung di belakang persatuan anak-anak yatim, jadi saya pun pergi buat repot polis. Tak tahu pulak nak repot kena bayar! nasib baik ada duit! ( kalau nak repot beg tangan kena ragut dan duit takde sesen dalam tangan, macam mana? )

Aktiviti menjual-jual kalendar ni banyak berlaku, terutamanya di akhir-akhir tahun. Bagi saya kalau nak minta derma, janganlah dipertanggungkan ke atas budak-budak tu, banyak cara lain lagi yang boleh dibuat, pihak pengurusan perlu bekerja dengan lebih kuat, pintar, untuk mendapatkan sumber kewangan! Wallahu a'lam!

Persoalannya apakah kesan dari repot polis tu? adakah kita kena pegi buat follow up pulak..... atau mereka akan tanya -- jadi, apa awak nak buat, nak saman rumah anak-anak yatim tu ke?....... atau mereka akan pergi menyiasat ke tempat tu........eh, depa boleh kata kalau ada 1000 repot satu hari takkanlah kami nak siasat semua!

...............................tak tahu apa.......tahu repot aje!..................................

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...