Sunday, October 3, 2010

Long Lost Relative


Pada bulan puasa yang lepas, adik saya telah menemani jiranya seorang ajk Wanita Umno pergi menghantar bantuan raya pada orang miskin dan orang-orang tua di kampung kami. Bila tiba di sebuah rumah yang tersorok, penghuni rumah tu mengenali adik saya. Adik pun terkejut ga, siapakah orang tua yang berumur lebih 80 tahun ? rupa-rupanya dia adalah sepupu arwah mak.

Bila saya balik raya baru-baru ni ,kami pun pergi semula ke rumah Cu ( beliau mebahasakan dirinya) bertemu dan bertanya kabar tentang hubungan dia dengan arwah mak. Bila diselidik, rupa-rupanya betul dia sepupu mak yang kami tak pernah jumpa. Menurut katanya dia kerap datang ke rumah semasa kami kecil-kecil dulu.

Kami pun begitu gembira, sebab selama ni ingatkan mak sebatang karah tiada saudara mara, yang ramai adalah keluarga dari belah arwah ayah.


Kami berbincang di bawah bangsal sambil ditiup angin sepoi-sepoi bahasa. Adik, saya, Cu, cucunya dan Faridah (salah seorang dari 12 orang anak Cu ) , kami sedang bertanya-yanya kabar fasal ahli keluarga mak dan bagaimana Cu berkait dengan mak.




Cu yang berumur 84 tahun, masih kuat, masih kuat ingatan, dan gigih bekerja sendiri. oleh kerana anak-anaknya ramai yang jadi nelayan, beliau pandai buat belacan, budu, ikan kering, buat keropok dan buat otak-otak, semuanya secara manual. Keropok dan otak-otak dijual sendiri ke kampung yang berdekatan dengan berjalan kaki ( dah ada pelanggan tetap sejak berpuluh-puluh tahun!). Balik kampung sekali lagi nak order keropok dan otak-otak yang Cu buat!





Semua gembira dengan jejak kasih, dan saya bercadang untuk meluang banyak masa dan mengenali semua ahli keluarga Cu serta mendengar cerita-cerita dari keluarga sebelah mak yang telah meninggal 6 tahun dulu semasa berumur 86 tahun!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...