Wednesday, October 13, 2010

SAWADIKAaaaa (p)........Bah 2

Oleh kerana kami menyewa kereta sebanyak rm170 dari pukul 8 pagi sampai pukul 8 malam, kami gunakan masa dengan sepenuhnya. Mula-mula ke Kanchanaburi kemudian ke Ayuthia menyusuri sepanjang sungai Chao Phraya , ke floating market , sedar tak sedar dah lewat dan kami belum sembahyang lagi. Walaupun terjumpa 2 buah masjid, tapi kami ingat boleh sampai ke Bangkok awal sikit.

Kami makin menggelabah bila Abisert ( pemandu ) memberitahu jem teruk di Bangkok dan mungkin akan terlewat. Kami takut tak sempat sembahyang zohor/asar, jadi kami beitahu dia kalau jumpa masjid kami nak berhenti sembahyang ( sebab waktu maghrib masuk pukul 6.30 petang ). Dia kata ok, dan menalipon kawannya sana sini dan terdengar perkataan SULAU disebut beberapa kali. Akhirnya dia bawa kami ke airport lama ie Don Muang , di sana ada surau katanya. Kami gembira bukan main, dia pun gembira dan terus membawa kami mencari-cari surau dalam airport yang kini menjadi lapangan internal flight.




Gembira tak terkira kami dan bersyukur walaupun berada di negara bukan Islam, tapi ada ruang untuk orang-orang Islam beribadat.


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah! Maasyaa Allah.......sinar Islam memancar di seluruh pelusuk dunia.

Siap pula dengan tempat wudhu'


Setelah menunaikan solat zohor/asar, kami dibawa balik ke hotel, tukar pakaian dan terus pula ke destinasi seterusnya iaitu ke Bangkok Siam Niramit Show. Tiba di sana hampir pukul 8 malam dan pertunjukan akan dimulakan, di sinilah tugas Abisert sebagai pemandu pelancong berakhir . Abisert begitu memahami tentang kepentingan orang Islam untuk bersembahyang. Dia ada ramai kawan Islam yang disebutnya Selam, ada yang bernama Yusuf, bapanya seorang imam. Dia tahu tentang sembahyang harian, puasa, sembahyang terawih dan hari raya dan lain-lain.

Tiba waktu berangkat pulang ke KL, kami bersembahyang di surau di lapangan terbang Suvarnabhumi. Suraunya sungguh cantik dan bersih. Ketika kami masuk ke situ didapati ramai jemaah haji dari selatan Siam yang menunggu untuk terbang ke Mekah. Dengan tidak disangka-sangka kemi bertemu dengan Mr Aruwah Yama, presiden Bangkok International Airport Muslim Group. Beliau datang menemui kami ( pada awalnya dio kecek Sie' dengan kami ), tapi bila mengetahui kami orang Malaysia, beliau begitu gembira. Rupa-rupanya dia mempunyai ramai kenalan di Malaysia dan anak beliau, seorang hafiz sedang belajar di UIA Gombak.

Kami dapat mengetahui cerita tentang surau di airport, dan bagaimana dia telah berusaha untuk mendapatkan surau itu dan dengan pertolongan bapa saudaranya yang dulu seorang timbalan menteri pengangkutan. Permohonan untuk mendapatkan surau diluluskan, bukan satu, bukan dua tapi ada tiga surau di Suvarnabhumi International . Allahu akbar!


Dari jauh dah nampak signboard terpampang

Beberapa orang jemaah yang akan berangkat ke Mekah pada penerbangan malam itu, berihat di surau

You don't need hp during praying, right?




Inilah senarai imam-imam sembahyang Jumaat setiap minggu. Di bawah sekali nama Mr Aruwah Yama sebagai pegawai di situ, beliau seorang siam berketurunan melayu, boleh kecek Kelate dan juga bahasa Inggeris. Beliau juga ada business sampingan antaranya bidang perhotelan dan pelancongan!

1 comment:

whm6840 said...

ahhh..

Bangkok is interesting as well.

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...