Saturday, October 2, 2010

Taman Yang Hilang!.......2



Sambung cerita taman yang dah hilang tu, berselang seli dengan pokok kemunting terdapat pula pokok senduduk. Juga jenis pokok renek yang berbunga dan berbuah hampir sepanjang tahun. Bunga bewarna light purple dan buah pula bila masak bewarna ungu pekat kehitam-hitaman, kalau makan buahnya bibir, lidah dan jari akan jadi ungu kehitaman!

Pokok senduduk juga hampir pupus bersama dengan pokok kemunting, jadi untuk menyelamatkannya, mak telah menyemai sepokok senduduk untuk saya. Saya tanam pokok itu di KL dan lihatlah hasilnya!







Tadaaaa! pokok senduduk yang rendang dipenuhi bunga dan buah. Setiap lepas subuh burung-burung akan






Berbanding dengan pokok kemunting, pokok senduduk lebih banyak didapati dan mudah ditanam. Rata-rata di kampung masih ada pokok senduduk liar tumbuh dimerata tempat. kalau sayangkan senduduk, selamatkanlah dia!





Pokok bird's nest atau pokok langsuir merupakan pokok tumpang yang tumbuh di hutan dan banyak juga terdapat pada pokok kelapa sawit. Beberapa tahun dulu orang asli di Rompin, Muazam Shah dan lain-lain perkampungan yang menghala ke Kuantan menjual banyak pokok-pokok hutan. Bermacam-macam pokok tumpang yang dijual, termasuk tanduk rusa, periuk kera dan lain-lain. Bird's nest mudah hidup di mana saja dan banyak anak berbanding dengan yang lain-lain yang lebih suka dengan natural habitat dia!








No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...