Tuesday, November 30, 2010

P..........Harum Sundal Malammm.....


Mengapa ramai dari orang kita yang curiga dengan bau wangi? Ada yang mengaitkan harum bau bunga dengan hant.....u. Saya suka bunga-bunga klasik yang bau harum, seperti melor, mawar dan bunga cempaka dan menanam pokok-pokok ini di keliling rumah. Ada seseorang dua yang datang bertanya saya kenapa tanam pokok yang wangi begini. Mereka kata baunya sangat meng- eerie-kan.



Pokok kenanga yang berbunga sepanjang tahun.....bau harum yang menyeramkan?


Saya rasa ada sebab mengapa ramai yang kaitkan bau harum bunga dengan hant.. mungkin kerana masa dulu-dulu ada wayang gambar cerita pontiana...k lakonan Dato Maria Menado. Pontianak tu pulak cantik dan wangi atau diikuti dengan wangi-wangian. Jadi mungkin kerana itu ia kekal hingga ke hari ini, ie bau wangi dikaitkan dengan pon......ti....

Jiran saya DZ suka tanam pokok bunga, she really got a nice garden that she tends everyday from 7 to 11 in the morning . Dia ada pokok bunga sundal malam yang ditanamnya diluar pagar. Yang kata sundal malam ni, memanglah sesuai dengan namanya, iaitu waktu siang langsung tak berbau, tapi bila waktu maghrib mulalah dia berbau semerbak hingga ke malam. Ada seorang dua rakan yang datang ke rumah saya hampir maghrib, terbau bunga yang harum -- terus naik kecut ( maklumlah waktu maghrib.....) Dia ingat ada sesuatu......yang hadir berhampiran rumah saya. Saya pun tunjukkan pokok jiran saya tu.........bunga tulah yang wangi tuh.....

Tambahan pula di abad 20 ni ada lagi cerita pon..ti...yang juga dilakonkan oleh seorang yang jelita yang juga dikaitkan dengan bunga yang harum..........

Pada waktu kematian di kampung saya selalunya dinyalakan setanggi atau kemenyan yang wangi , guna untuk menutup bau yang kurang elok atau bau wangi boleh jadi terapi bagi yang sedang bersedih. Ramai juga yang takut dengan bau setanggi sebab dah dikaitkan dengan orang mati, pada hal di negara-negara Islam lain selain di Asia Tenggara rumah kediaman mereka sangat mewah dengan bau setanggi dan minyak atar setiap hari.

Ada juga yang tak suka ada setanggi ketika waktu kematian, tak tahu sebab apa. Pernah ada kematian dan beberapa orang kami menawarkan pada tuan rumah supaya dinyalakan setanggi, kemenyan atau lain-lain wangian ( boleh pilih ) tapi ada jiran-jiran lain tak membenarkannya. Mungkin lain padang lain belalangnya......

Saturday, November 27, 2010

Dapatkah Kita Menahan?.....Bah 2

Banyak berlaku dalam masyarakat kita keadaan tamak haloba yang tak dapat dibendung. Walau pun ia melibatkan perkara yang kecil saja tapi perbuatan begini membawa kesan negatif pada diri dan masyarakat kita.

Suatu masa diadakan majlis sambutan hari guru peringkat sekolah, dua buah sekolah yang berjiran sebelah menyebelah pagar berpakat mengadakan jamuan bersama. Oleh kerana sekolah A habis dulu majlis, semua guru turun makan. Sudah tentulah hidangan atas meja tu begitu banyak kerana jamuan tu digabungkan. Jadi guru-guru sekolah A tadi, bila dah kenyang makan, adalah di antara mereka membungkus makanan sebanyak-banyak yang mungkin ( kalau boleh tak payah masak untuk lunch and dinner sekali ). Jadi bila guru-guru dari sekolah B turun makanan dah tinggal sikit, mereka pun meradang , makan tak ingat orang belakang. Dalam hal ni tak tau sapa yang salah. Masing -masing salah menyalah, hingga ada yang marah pada tokey kantin sebab tak kontrol makanan!

Keadaan yang tak dapat menahan perasaan ini juga dapat dilihat bila ada jamuan buffet. Ada yang melambakkan segala jenis makanan hingga membukit tinggi macam nak pecah pinggan, lepas tu daaah tak habis, buang begitu saja makanan yang lebih tu! kesian makanan dan kesian orang-orang di negara-negara miskin yang tak cukup makanan!

Pernah berlaku pada seorang ahli keluarga saya di kampung pada tahun 60an dulu ketika mengadakan kenduri kahwin anaknya beliau telah menumbangkan seekor lembu yang gemuk. Setelah lembu tumbang, banyaklah yang mengambil daging mentah bawa balik ke rumah masing-masing ( mungkin tiada kawalan pada masa itu), dan selepas daging dimasak, ramai pula petugas-petugas yang membawa bekas untuk bawa balik gulai yang masak ( sebelum kenduri bermula). Jadi lembu seekor tu dah tinggal 3/4 sahaja. Saya dah tak ingat sama ada cukup atau tidak makanan untuk tetamu. Mungkin orang yang datang lambat makan nasi dengan kuah dan acar saja!

Sebenarnya perkara begini masih berlaku di kalangan masyarakat kita hingga ke hari ini. Tapau menapau tidak terkira!

Kalau tuan rumah bagi, lainlah............tapi jangan buat tamak pulak!

Thursday, November 25, 2010

Dapatkah Kita Menahan?

Kenapa agaknya bila melihat cermin kita akan berpuas hati, ......not bad, eh? sangka kita. Tapi mungkin juga ada orang bila merenung dalam cermin akan rasa sedih..... kenapalah muka aku tak lawa macam sesetengah orang. Setelah berpuluh tahun mengadap cermin sebenarnya kita tak perasan pun wajah kita sudah banyak berubah......iaitu makin lama makin nampak matang aka lebih mengikut umur kita.

Bukan wajah saja yang berubah, kulit pun berubah, suara pun berubah apa lagi rambut , dari hitam sudah ada keputih-putihan. Tak kira lagi tenaga fizikal kita sudah begitu merosot. Ada orang boleh menerima hakikat dan ada yang tak boleh menerimanya atau cuba menafikanya. Kulit boleh ditarik jadi tegang, rambut boleh diwarnakan hitam, perang, silver atau gold tapi suara tak dapat diubah. Tapi bila kita bercakap dalam telefon, orang boleh tahu ianya adalah suara kanak-kanak atau orang muda atau orang dewasa.

Pernah lama dulu seorang jemaah haji wanita merungut kerana kecewa tak dapat mengangkat begnya yang berat tanpa pertolongan orang. Dengan kesalnya dia berkata masa buat haji beberapa tahun dulu, takde masalah baginya angkat beg berat lagi pada tu!

Saya pun dulu bila buat tawaf dan saie begitu laju, seolah-olahnya doa belum habis baca dah habis satu pusingan tawaf atau saie. Bila dah meningkat umur jalan perlahan siap dengan sakit kaki ( sebab badan pun makin berat ). Dan pada satu ketika, berasa sangat malu dengan Allah......yelah..apa taknya masa kuat dan bertenaga, buat ibadat cakduh aje bila kemudaan dah ditarik balik barulah faham bahawa masa terus berjalan meninggalkan kita...

Jadi kalau nak touch up gambar tu agak-agaklah sikit, kalau umur 60 tahun janganlah touch up jadi macam orang berumur 25 tahun! Nya sik jadik, bah!

So, why don't we grow old gracefully?

Tuesday, November 23, 2010

Raye Di Rumbia




Rumbia Resort, Paka terdiri dari 100 buah banglo dan semi-d terletak di sebelah kanan jalan jika kita datang dari Kemaman. Banglo dan semi - d terdiri dari tiga buah bilik tidur, bilik utama katil queen size with bathroom attached dan dua bilik lagi twin beds with shared bathroom .Lengkap dengan living room, dining, kitchen- fridge, cooker, iron dan tv astro. Juga sarapan pagi komplimentari pihak pengurusan bagi para pelanggan.








Setiap rumah dihias dengan hiasan dalaman yang berbeza.






Setelah kenduri daging kurban, kami dibawa naik speed boat menysusur muara sungai Paka hingga ke barzakh antara sungai dan laut. Ajaib kuasa Allah, walaupun muara sungai dan laut bertaut, tapi air sungai tetap tawar dan air laut tetap masin!



The bond between father and daughter




Syariffah ( Mem Sahab ) far back, Rumbia Chef aka kaptan kapal , Kaz, dan Aziz Ibn Ibrahim. Bagi pelanggan Rumbia yang suka bersnokerling, ada pakej ke Pulau Tenggol siap dengan bekalan makanan for day trip.



Pada mulanya drebar nak bawa kami ke Kuala Dungun, oleh kerana hari hujan dan ada ombak kecil, tak jadi nak merentas laut, jadi kami singgah di jeti Paka pekena kopi panas di gerai



Sarapan pagi terakhir kami di Rumbia, roti canai, tosei dan capati dengan kari ikan, dall dan chutney speciality Rumbia breakfast .


My favourite ever, rice porridge with all the condiments










Dan lain-lainnya termasuk makann berat, nasi lemak, mi goring, nasi goring dsbnya




Last but not least, some tips from a successful businessman to ..err........retiree.......

Sunday, November 21, 2010

Takbir Bergema Di Rumbia




Pada pagi Eidul Adha yang ketiga di Rumbia Resort , Paka, bergema takbir bilamana 2 ekor lembu dikorbankan sempena dengan Hari Raya Korban. Sejak 3 tahun lalu acara korban dijalankan untuk kaki tangan seramai 80 orang dan ahli keluarga mereka, juga untuk pelanggan setia Rumbia.


Korban dimulakan pada pagi raya ketiga


Kerja-kerja melapah dimulakan



Dengan sekejap masa hampir siap lembu dilapah



Kaki lembu siap untuk dipotong




Tulang-tulang untuk buat sup








Daging yang elok untuk dibahagi-bahagikan.....






Bahagian kaki dibakar dulu sebelum dibuat sup







Umbut pisang awak jadi bahan campuran gulai daging tetel



Chef dan sous chef mencampurkan umbut dalam gulai daging





Tadaa...gulai daging campur umbut pisang!




Taukey Rumbia ................ Masak apa tu?








Daging bakar cicah air asam, gulai campur umbut pisang, sup tulang dan kaki, acar nenas dan nasi daging juga nasi putih telah siap terhidang.




Majlis dimulakan dengan doa selamat dan pembahagian daging korban dan diakhiri dengan jamuan makan tengahari untuk semua pekerja Rumbia dan ahli keluarga mereka serta para jemputan yang lain.

Semoga murah rezeki Tuan Haji Toyyib bin Haji Ali serta keluarga!










Sunday, November 14, 2010

Makang Kepok Tepi Pata!

Balik kampung dok makan, minum, makan, minum, sembang, sembang dan sembang, bila petang pergi makan angin di pantai . Saya mengucapkan ribuan terima kasih pada Majlis Daerah Rompin kerana telah menjaga kebersihan pantai, menyediakan jogging trek dan menjadikan pantai tempat penduduk tempatan menikmati angin petang dan keindahan alam bersama ahli keluarga.



Lepak di gerai keropok lekor dulu, menikmati minum petang sambil menghirup udara segar


Pemandangan laut yang indah di waktu petang. Lepas makan kepok elok bersiar-siar di tepi pandai supaya minyak keropok tak beku dalam salur jantung!





Tak cukup berjalan, boleh berjogging di trek yang disediakan di kawasan pantai


Tapi kena ambil perhatian amaran Majlis Daerah......jangan main terjun aje dalam laut tu!


Pada keesokan harinya kami pergi ke Mersing Johor, yang kira-kira satu jam perjalanan dari Rompin. Tujuan saya nak tunjuk pada anak bongsu pemandangan Pulau Tioman dari Masjid Jamek Mersing yang terletak di atas bukit. Tapi malangnya, laut berkabus, tak nampak Pulau Tioman ( kalau tidak, sampai aje di atas bukit, tekejuk besor tiba-tiba Pulau Tioman tertebeng depang mate )


Oleh kerana tak dapat lihat Pulau Tioman, kami berpatah balik dan singgah di Pantai Air Papan , Mersing.


Dari Pantai Air Papan, kami dapat menikmati pemandangan pulau-pulau kecil di kelilingnya



Kejuk ga jugaklah bila nampak pemandangan ni...



.........ditambah pulak dengan yang ini........



........dan...........yang ini........

Tapi berbeza pulak dengan Pantai Penyabung dan Teluk Gorek ( juga di Mersing ) yang begitu indah dan bersih. Hairan juga kenapa Pantai Air Papan terbiar, dengan rumputnya yang tidak di potong...... kesian gerai-gerai kecil yang jual keropok goreng, pisang dan ubi goreng, yang jual air kelapa macam duduk dalam semak aje sebab rumput begitu panjang dan ekstra serabut!
( Lihat Voices in my head - My Travel Journal --Teluk Gorek Jan 2009 )

Friday, November 12, 2010

Lama Berjalan Macam-Macam Pengalaman

Bila balik kampung takde kerja melainkan makan,tidur,lepak,sembang sampai hampir pagi dengan me "rewind" cerita lama gi mari gi mari.

Terkenang masa di KB, masa tu anak-anak kecik-kecik lagi, kawan-kawan beri nasihat kena kelih sokmo anak lelaki dan anak puen kita bila agak-agak hampir baligh, kena tanya dan kena ajar cara mandi wajib. Kena lihat perkembangan anak-anak, jangan biar mereka membesar bersendirian. (Alhamdulillah, silibus mata pelajaran Pendidikan Islam mencakup semua aspek kehidupan ), jadi anak-anak mungkin tak malu lagi jika kita bukak cerita.

Pesan mereka lagi, kalau kita tak sihat biasakan anak-anak menjaga kita, urut, picit, teman kita. Jadi bila besar, anak lelaki tak malu dan tak kekok nak mendekati kita, memicit-micit atau menyuapkan makanan atau lain-lain ( to the extend ada yang memandikan emak atau tok kerana takde orang lain yang boleh membantu ). Banyak juga anak lelaki yang jenguk mak dari pintu sebab malu nak mendekati mak yang terlantar sakit!

Kadang-kadang I went overboard menyakat anak-anak, suruh baca Al Fatihah, mak nak dengar, mana tahu kalau mak mati, baca Fatihah tak betul mak tak dapat pahala. Mereka pun bukan main baca dengan sepenuh hati, kadang-kadang ada yang menangis takut mak mati. Bila depa dah besar sikit dan dah cerdik mereka geram bila mak menyakat depa!

Tapi nasihat yang paling berharga ialah, bila anak-anak gadis dah membesar, seorang kawan beri nasihat yang benar-benar ikhlas. Anak you dah besar, jangan terlalu memilih bakal suami anak. Jangan jadi macam sesetengah ahli keluarganya , ramai yang tak kahwin hingga ada yang berumur 50 tahun dan ada yang tak kahwin seumur hidup. Masa mereka muda-muda, ada kawan yang serious nak kan mereka, tapi mak bapak tak boleh terima dengan macam-macam alasan, tak setaraf, kerja tak menjain masa depan, peghak sangat sehinggakan tiada seorang pun yang good enough for their daughters!

Saya mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih pada sahabat-sahabat saya di KB, Alor Star dan Kuching yang begitu ikhlas mengajar dan menasihat saya tentang hidup. Allah jua yang membalas segala kebaikan Che' Nun, Neni, Che' Nah dan lain-lain!

Tuesday, November 9, 2010

Penyakit Yang Tak Nampak

According to the Disease Burden Study conducted in 2004 ( using 2000 data ), that took into account both mortality and morbidity, the eight leading diseases ranked from highest to the lowest are ischaemic heart disease, followed by mental illness, cerebrovascular disease/stroke, road traffic injuries, cancers, asthma and chronic obstructive pulmonary diseases, diabetes mellitius and certain infectious diseases such as dengue and HIV/AIDS - NST August 31, 2010.

Sungguh menakutkan tentang penyakit mental berada di ranking yang kedua , kerana walaupun ia satu penyakit, tapi yang empunya badan tak tahu yang ia sakit. Lain-lain penyakit kita boleh kaitkan dengan umur dan tubuh badan seseorang, misalnya sakit jantung, darah tinggi dan diabetes dikaitkan bila umur meningkat dan tubuh badan saiz dugong ( walaupun tidak semua begitu ). Canser dan asthma selalu juga dikatakan sebab keturunan , denggi dikaitkan dengan nyamuk, HIV/AIDS pula dikaitkan dengan dadah dan gaya hidup bebas dan jangkitan.

Pernah suatu masa apabila wabak H1N1 melanda Malaysia, ramai yang rasa gerun sebab kematian berlaku sekelip mata. Tapi ramai yang tak gerun pada denggi, sebab tak nampak nyamuk yang gigit dan tak tahu pun nyamuk tu aedes ke bukan dan denggi pula tidak berjangkit. Seorang kawan yang anaknya demam teruk , bila pergi hospital doktor sahkan dia kena denggi. Dengan begitu leganya dia beritau saya mujurlah anak dia kena denggi ( masih boleh diselamatkan ) bukan H1N1. Padahal kami berdua dan orang lain sedar denggi juga membunuh!

Pelbagai cara disarankan untuk mengelakkan seseorang dari mendapat penyakit yang mudharat, seperti mengamalkan pemakanan yang sihat dan cara hidup yang sihat. Tapi penyakit mental jarang dibincangkan. Kita hanya nampak orang gila sahaja yang berpenyakit mental, tapi bagaimana dengan orang yang nampak normal, tiba-tiba mereka membunuh kerana mendengar bisikan atau nampak tulisan yang menyuruh mereka membunuh. Ia tiada kaitan dengan gaya hidup atau pemakanan seseorang.

Bagaimanakah kita menangani orang yang menampakkan ciri-ciri tidak normal di kalangan kita, adakah dibiarkan begitu sahaja, tolerate dengan perangai mereka atau suruh mereka pergi hospital. Ini yang bahayanya, kita boleh hilang sedara dan kawan kalau kita sebut perkataan psychiatrist pada mereka! WaLlahu a'lam....

Sunday, November 7, 2010

Semua Orang Akan Mengalami........

Masa mak saya sakit enam tahun dulu, seorang sahabat datang menziarah, dia beritahu saya dah ada tanda-tanda...... Kening dah turun, telinga dah turun, dahi dah tegang, tulang belakang dah rapat ke tilam. Saya tak ambil kisah sangat walaupun mak sakit tapi masih segar dan boleh bercakap, boleh makan sikit-sikit. Saya tak faham dan tak nampak pun apa-apa perubahan pada mak.Tapi beberapa minggu kemudian beliau sakit teruk dan saya menghantarnya ke klinik komuniti ( kerajaan ) di kampung saya ( pusat kesihatan ini ada sick bay dan ada ward kecemasan dan wad bersalin ).

Doktor memberitahu mak saya sepatutnya dihantar ke Kuantan masuk icu sebab jantungnya dah lemah, tapi oleh kerana beliau dan berumur 84 tahun perjalanan jauh mungkin memudaratkan beliau, dan minta saya sain surat kebenaran supaya mak saya dirawat di klinik itu . Saya memberitahu doktor jika mak saya dah tiada harapan beritahu saya sebab saya tak ada pengalaman dan tak tahu. Kami baca Quran tak putus-putus dengan bergilir-gilir ( dengan doa dan harapan mak cepat sembuh ). Kalau tahu mak dah dekat nak mati dah tentu kami baca terus menerus 24 jam dan tak tidur!

Setelah lima hari dimonitor dan bertong-tong oksijen habis doktor pun memberitahu saya mak boleh dibawa pulang ke rumah. Dengan bengapnya saya kata, mak saya dah ok ke? . Doktor memandang muka saya tepat-tepat tanpa berkata ........ ada senyum sikit di tepi bibir. Lepas mak mati baru faham bila doktor dah suruh bawak balik tu maknanya dah takda harapan hidup lagi. Mungkin doktor tu kata saya bodoh, takkanlah sampai nak kena kata mak you dah nak .........baru nak faham.......

Balik ke rumah mak macam tidur, saya ingat dia berihat, kami adik beradik pun senang hati. Empat jam kemudian mak nazak, kami adik beradik dan anak-anak kami pun masing-masing bacakan surah Yasin, menitiskan air ke tepi lidahnya , membisikkan Laa ilaha illAllah di telinga dan mengadap beliau sehingga beliau menghembuskan nafas terakhir. InnaliLLahi wainna Ilaihi rojiuun!. Bila semua sedara mara sampai, saya mintak supaya mak dikebumikan selepas Isya' ( meninggal pada pukul 6 petang ). Masa mak hidup dia menyegerakan urusan menanam mayat -- ayah, bapa saudara, adik yang meninggal di rumah.

Tukang mandi jenazah datang sebelum maghrib, buat segala persiapan, selepas sembahyang Maghrib mereka pun memandi dan mengkafan mayat dan selepas Isya' jemaah lelaki balik dari masjid terus sembahyangkan dan bawa mayat ke kubur dan di simpan pada malam itu juga.

Itulah tanggungjawab yang saya kena hadapi sebagai anak tua ( kini dah jadi orang yang tertua dalam keluarga ). Pak sedara, mak sedara semua dah tiada, tinggal sepupu-sepupu sahaja yang tua-tua dah tak larat, yang muda jauh dari kampung. Rupa-rupanya kita ni, masa muda, ada masalah, sakit mati, orang tua atau orang yang lebih tua yang uruskan , tapi sampai masa kita dah jadi yang tertua.............kena kuat dan berani!

Saturday, November 6, 2010

The Third Force?

Nok kecek mengaruk habih metar sekali nih!

Dalam sebuah kampung ada seorang anak muda yang berjaya dalam karier dan berminat dengan politik. Ramai orang suka dan boleh terima dia sebab dia ramai kaum kerabat dan sahabat handai. Boleh harap, orang juruh dan penuh semangat nak menolong menaikkan nama kampungnya dalam peta Semenanjung. Tapi dia ni ada masalah sikit, belum masuk mana-mana parti politik. Walaupun masa tengah kanyak dulu ( baru keluar u dan baru kerja ) , cuba nak masuk sebuah parti , tapi heh...budak kanyak ni buat serabut aje, pegi main jauh-jauh, jangan nak tunjuk pandai kat orang veteran ( jangan kacau daun! ).

Tapi orang minat nak jadi pemimpin ni dia ada lebih sikit dari orang lain, ada vision, ada perancangan dan sebagainya , cuma yang takdenya ialah pok sedare atau pak mentua orang besar. Setiap cuti balik kampung, buat groundwork, berjumpa orang-orang tua, orang- orang yang sebaya dengannya, dan orang-orang muda yang berumur 18, 19, 20 tahun untuk mempersiapkan mereka bila cukup umur 21 pegi ajak depa mendaftar untuk mengundi. Sedar tak sedar orang muda yang gigih ni pun dah jadi pemimpin yang tak rasmi dengan secara tak rasminya.

Apa lagi orang-orang kuat dalam kampung tu pun mulalah buat bangang, nye pegi buat musuh kat dia pulak, macam-macam buat bagi dia susah, bagi dia tenggelam. Bukannya nak tengok kebolehan orang tu, pakat-pakat gilap bagi dia lebih menyerlah kemudian ketengahkan dia, gi bagi pemapuh bakat dan kebolehan dia. Orang-orang tua yang tak sedar diri tu, lama-lama orang pakat benci habih, bila mari mengundi puok-puok muda pakat duduk atas pagar belaka! Selepas pilihanraya, keluarlah kenyataan bahawa bilangan yang membuang undi di kampungnya menurun, tak sampai pun 60% ! Dan nyaris-nyaris parti yang sombong tu nak kena tutup kedai!

Dengar kata ada parti lain yang nak meminang anak muda tu...........Fikir molek sikit Awe.....jangan sampai jadi macam Pak Kadok, ayam menang kampung tergadai!

Thursday, November 4, 2010

Awas! Tok Jib Bawa Senarai....

Tahniah BN kerana menang PRK Galas dan Batu Sapi.

Di harapkan lepas ni Tok Jib kena spring cleaning kabinet beliau, supaya segala sawang-sawang yang melekat di dinding dan di siling dibersihkan. Jangan lupa jugak kena vakum bawah carpet, takut anai-anai makan lantai atau ada semut api yang buat rumah kat situ. Takut juga mana tahu ada seekor dua kala jengking yang merayap bawah meja, atau dalam laci, kalau terkena sengat, boleh pengsan!

Kerusi meja yang dah lama dan dah ada nilai antik elok aje dihantar ke museum, supaya keindahannya jadi tontonan umum dan boleh diapresiasi oleh orang ramai terutamanya peminat barang-barang antik.

Semoga kabinet baru DSN lebih ceria dan dapat memberi nafas baru, perjuangan baru, azam dan cita-cita baru, sokongan baru dan segala-galanya baru...........dan senarai baru yang ditunggu-tunggu tuh!

Tuesday, November 2, 2010

Harta Atau Nyawa?

Bertanya pada War pagi tadi, ada ke keluarga War yang terlibat dengan musibah letusan Gunung Merapi, dia kata tiada saudara mara di Jawa, semua ahli keluarganya di Sumatera.

Ramai yang mati di Pulau Mentawai, kak

Kena sunami War, nak lari ke mana.

Tulah kak, bila ada musibah, ramai je yang tak nak pindah, mereka rela mati dalam rumah sendiri.

Katanya ramai yang beranggapan pada mati tengah lari biar mati di rumah, dengan harapan bencana tak menimpa mereka di rumah. Orang kampung susah nak pindah kak, lembu kerbau nak bawak macam mana dalam keadaan kelam kabut, sedangkan lembu kerbau dan tanah tulah harta mereka. Kalau dah hilang semua bagaimana nak teruskan hidup, dah susah bertambah susah. Katanya orang berada lain , mereka boleh tinggalkan rumah lari sehelai sepinggang sebab harta mereka ada dalam bank!

Adakah dengan kata lain kalau punca pendapatan hilang, mereka rela mati? Entahlah, tak berani nak buat andaian, sebab kita tidak berada dalam situasi yang sedemikian!

Dia menguatkan cerita, ada juga yang lari meninggalkan rumah dan mati di tengah jalan kerana merempuh banjir, bila banjir surut, didapati rumah mereka tak pun terkena banjir! Kira-kira mati percuma aje mereka tu! lari dari tempat yang selamat ( rumah ) pergi mati di tempat bencana.

Wa bo komen maa......