Sunday, November 7, 2010

Semua Orang Akan Mengalami........

Masa mak saya sakit enam tahun dulu, seorang sahabat datang menziarah, dia beritahu saya dah ada tanda-tanda...... Kening dah turun, telinga dah turun, dahi dah tegang, tulang belakang dah rapat ke tilam. Saya tak ambil kisah sangat walaupun mak sakit tapi masih segar dan boleh bercakap, boleh makan sikit-sikit. Saya tak faham dan tak nampak pun apa-apa perubahan pada mak.Tapi beberapa minggu kemudian beliau sakit teruk dan saya menghantarnya ke klinik komuniti ( kerajaan ) di kampung saya ( pusat kesihatan ini ada sick bay dan ada ward kecemasan dan wad bersalin ).

Doktor memberitahu mak saya sepatutnya dihantar ke Kuantan masuk icu sebab jantungnya dah lemah, tapi oleh kerana beliau dan berumur 84 tahun perjalanan jauh mungkin memudaratkan beliau, dan minta saya sain surat kebenaran supaya mak saya dirawat di klinik itu . Saya memberitahu doktor jika mak saya dah tiada harapan beritahu saya sebab saya tak ada pengalaman dan tak tahu. Kami baca Quran tak putus-putus dengan bergilir-gilir ( dengan doa dan harapan mak cepat sembuh ). Kalau tahu mak dah dekat nak mati dah tentu kami baca terus menerus 24 jam dan tak tidur!

Setelah lima hari dimonitor dan bertong-tong oksijen habis doktor pun memberitahu saya mak boleh dibawa pulang ke rumah. Dengan bengapnya saya kata, mak saya dah ok ke? . Doktor memandang muka saya tepat-tepat tanpa berkata ........ ada senyum sikit di tepi bibir. Lepas mak mati baru faham bila doktor dah suruh bawak balik tu maknanya dah takda harapan hidup lagi. Mungkin doktor tu kata saya bodoh, takkanlah sampai nak kena kata mak you dah nak .........baru nak faham.......

Balik ke rumah mak macam tidur, saya ingat dia berihat, kami adik beradik pun senang hati. Empat jam kemudian mak nazak, kami adik beradik dan anak-anak kami pun masing-masing bacakan surah Yasin, menitiskan air ke tepi lidahnya , membisikkan Laa ilaha illAllah di telinga dan mengadap beliau sehingga beliau menghembuskan nafas terakhir. InnaliLLahi wainna Ilaihi rojiuun!. Bila semua sedara mara sampai, saya mintak supaya mak dikebumikan selepas Isya' ( meninggal pada pukul 6 petang ). Masa mak hidup dia menyegerakan urusan menanam mayat -- ayah, bapa saudara, adik yang meninggal di rumah.

Tukang mandi jenazah datang sebelum maghrib, buat segala persiapan, selepas sembahyang Maghrib mereka pun memandi dan mengkafan mayat dan selepas Isya' jemaah lelaki balik dari masjid terus sembahyangkan dan bawa mayat ke kubur dan di simpan pada malam itu juga.

Itulah tanggungjawab yang saya kena hadapi sebagai anak tua ( kini dah jadi orang yang tertua dalam keluarga ). Pak sedara, mak sedara semua dah tiada, tinggal sepupu-sepupu sahaja yang tua-tua dah tak larat, yang muda jauh dari kampung. Rupa-rupanya kita ni, masa muda, ada masalah, sakit mati, orang tua atau orang yang lebih tua yang uruskan , tapi sampai masa kita dah jadi yang tertua.............kena kuat dan berani!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...