Wednesday, December 29, 2010

Penyakit Zaman Kini

Sebenarnya di Malaysia ni golongan ustaz-ustazah memainkan peranan yang besar sebagai councillor. Pada tahun 50an hingga 70an dulu setiap masalah mereka rujuk pada orang-orang alim, seperti jika anak kecil menagis tak berhenti atau demam minta orang alim di kampung menjampi dan bagi air jampi. Begitu juga jika ada masalah lain-lain seperti masalah keluarga atau masalah masyarakat orang-orang alimlah yang menjadi tempat rujuk.

Walaupun telah lama ada khidmat psiakitris di hospital-hospital atau klinik-klinik persendirian tapi ramai pula yang mengaitkan mereka dengan orang-orang yang mengalami sakit jiwa yang teruk atau traumatik. Sedar tak sedar golongan orang yang alim dalam bidang agama ini telah memainkan peranan menyelesaikan masalah rumahtangga dan keluarga atau mengurangkan keresahan jiwa seseorang. Tambah-tambah lagi sudah ramai ustaz-ustaz dan penceramah bebas yang berpendidikan tinggi yang boleh beri nasihat dari segi muamalah, munakahah ie undang-undang keluarga seperti nikah cerai, hak-hak harta dan pesaka dan sebagainya.

Sebaliknya pula orang ramai patut juga belajar sedikit sebanyak dari orang-orang alim ni, jangan harap 100% dari mereka, diri kita sendiri kena jugak berusaha. Ada juga berlaku, bila mak bapak meninggal dunia, boleh dia pergi jumpa ustaz......ustaz boleh tolong baca Quran untuk arwah mak/bapak saya....berapa banyak ustaz nak pun saya boleh bayar... atau telefon ustaz, mintak datang rumah dia sebab nak buat tahlil arwah mak/ayah dia. Bila ustaz datang buat tahlil, dia buat relax aje duduk di luar rumah sambil hisap rokok!

Atau seorang isteri yang selalu kena zalim dek tok laki dia, janganlah asyik mintak air jampi ustaz atau ustazah aje, atau berdiam diri saja ,belajarlah sikit dari ustaz-ustazah tu tentang hak-hak seorang isteri dan jangan biarkan diri jadi punch bag suami. Kena jugak tahu sedikit sebanyak undang-undang keluarga dan tahu menggunakan saluran yang ada , hospital ( mengesahkan dia kena te tok laki )balai polis ( buat repot kat tok serjan ), mahkamah syariah - pegi buat aduan, bagi tok laki kecut perut sikit!

Pernah suatu masa, seorang penceramah bebas terjaga pukul 3 pagi sebab seorang wanita menalifon menangis teresak-esak sebab tok laki dio tak kelik rumah. Okaaaaayy....kalau tok laki tak kelik gak , sembahyang lah banyak-banyak, bermuhasabah sikit sebanyak mungkin itu ujian Tuhan, mohon doa biar suami ingat nak balik rumah. Tok guru bukan magic man yang boleh sihir......pling! tok laki pun tercokoh depe pitu.......

Wallahu a'lam!

Sunday, December 26, 2010

Hidup Di Alam Fantasi

Ramai di antara kita yang hidup dalam keluh kesah, walaupun semua benda yang kita hendak dah dapat, status tinggi, rumah besar, kereta besar, pitih belanar - pendek kata sampai ke anak cucu makan tak habis. Kita jarang mencari dimana silapnya, sebab kita rasa kita dah betul. Kalau hati tak tenang, harta banyak pun tiada makna sebab jiwa telah jatuh sakit!

Ada orang yang berpegang pada cara hidup yang biasa dilalui dan enggan melepaskannya, umpama hidup di alam fantasi, sentiasa gembira, berpoya-poya dan tak ambil kisah tentang hidup sebenar. Mungkin hidup berpoya-poya tidak sesuai sepanjang masa, misalnya apabila seseorang itu dah berumur, apakah perlu dia bersibai di shopping mall setiap hari atau pergi clubbing sampai anak dah masuk sekolah menengah, seolah-olah mengajar anak bahawa kegembiraan itu adalah lepak-lepak atau berkelabing!

Ada juga yang mementingkan kecantikan dan kemudaan kerana menyangka cantik dan muda itulah kebahagian hidup sebenar. Jadi berlakulah pelbagai peristiwa yang tak sanggup kita lihat bila mak dan anak sama-sama pakai baju berkemban dalam majlis perkahwinan si anak daranya. Tak percaya? Bukalah majalah-majalah tempatan yang ada dijual di Malaysia ni!

Ramai juga yang masih berpegang dengan status yang ada pada mereka dan enggan bertolak ansur walau dalam apa keadaan pun! pernah berlaku satu peristiwa yang kelakar di Kota Mekah, di mana seorang kenamaan telah jatuh sakit , bila dipanggil nama dia tanpa title dia naik berang - bila dia kena angkat dengan stretcher, he refused to lie down, petugas Tabung Haji terpaksa mengangkat stretcher bele-bele dia duduk cokoh !

Ada juga di antara kita yang menyangka kita lebih mulia dari orang lain, ia terjadi pada seseorang , apabila ada seorang tua yang agak kotor datang memberinya duit sedekah sebanyak satu riyal, dia pun terus naik loktang - main nak bagi sedekah aje, tak tengok dah orang macam mana! Tak habis di situ, ada pula seseorang lain yang keluar dari Masjidil Haram seorang Habshi datang offer dia minum air zamzam yang dibawa dalam jug ( selalunya kalau kita minum kita akan bagi 1 riyal ). Nak bagi orang minum tu tengoklah sikit, gelas berlendir dan entah mulut siapa yang minum.....

Nak dijadikan teladan, sampai di hotel dia dapat sakit tekak, tak dapat telan air liur, apatah lagi nak makan minum. Menagislah dia tersiksa dan kawan-kawannya nasihatkan dia supaya istighfar banyak-banyak pada Allah ( di atas ke egoannya itu ). Pada malam itu dia bermimpi bertemu semula dengan orang Habshi tadi yang masih lagi offer dia minum, apabila dia minum tiba-tiba dia terjaga dan sakit tekaknya sudah pulih seperti sedia kala!

Apa yang baik datang dari Allah dan yang buruk adalah dari kejahilan kita sendiri.

Friday, December 17, 2010

Bawaklah Beristighfar Bebanyak.......

Dulu-dulu pernah dengar orang kata, apa nak jadi jadilah, saya tak akan maafkan dia sampai mati, biar berselesai di akhirat! Amboii.. korehnyo hati, maka akibatnya berlakulah permusuhan dan bermasam muka yang berpanjangan . Bagi orang yang hyper sensitif pulak, perkara kecik sekelumit tu dah jadi macam besar gunung.

Drama pendek macam tu banyak berlaku dalam masyarakat kita. Kadang kala anak cucu tak ingat atau tak berapa tahu apa benda yang direbutkan oleh tok nenek mereka dulu, tapi oleh kerana mereka dah bermusuh, maka anak cucu pun terus memusuhi seseorang itu. Ada kalanya dua-dua pihak keras kepala, ada pulak satu pihak dah tunjuk tanda-tanda mintak maaf dan nak berbaik-baik, tapi satu pihak lagi tetap tidak berganjak dengan pendiriannya, sekali salah, tetap salah! Rugi benar manusia yang tidak pemaaf ni, dalam hati depa tu penuh dengan dendam kesumat dan kebencian!

Ada lagi dialog yang lebih hebat dalam drama pendek ni... pantang datuk nenek aku......atau keturunan aku orang baik-baik...... dan sebagainya. Bila dah keluar dialog begini dah tak boleh bawak berunding lagi. Ada yang mengaku depa keturunan panglima, ada juga yang mengaku dia dari keturunan Bukit Siguntang! kelakarlah pulak...

Aloh lah....kalau ada salah dan silap sesikit tu sap sap sui ajelah, forgive and forget, jangan nak bawak sampai ke mati pulak- nanti tak larat nak kendong!

Tuesday, December 14, 2010

Pokok Nyok!

Alkisah ada sebatang pokok kelapa @ nyior @ nyok yang ditanam dihujung pagar dan apabila dia besar dan tinggi batang dia melentok ke dalam pagar jiran. Oleh kerana pokok kelapa ni berbuah lebat, maka seriaulah jiran sebelah, takut buah nyior jatuh menghempap kereta dia atau kepala dia sekeluarga. Tapi mujur jugak selama 13 tahun tak pernah sekali buah nyor tu jatuh dalam pagar jiran, kata tuan empunya pokok tu, dan menambah lagi, adalah sekali tu jatuh kat laman orang sebelah...

Jadi, kes pokok nyok ni dah agak berlarutan beberapa lama terutamanya bila ia dah tinggi dan nampak very threatening kalau dipandang dari rumah jiran. Tambahan lagi tanah jiran lebih 5 kaki rendah dari tanah tuan pokok nyok , bila angin bertiup kuat, melentok liuklah pokok tu seakan-akan nak tumbang ke dalam pagar orang sebelah tu! Jiran pun mengadu pada beberapa orang jiran lain yang dirasakan boleh menyampaikan hal ni pada tuan pokok nyok, sebab usaha dia untuk menyelesaikan sendiri selama ni dah beberapa kali tergagal !

Semua orang tak berani nak masuk campur sebab tuan pokok nyor tu sangat bijak orangnya. Semua hujah orang boleh dipatahnya dengan mudah, umpamanya, asyik sibuk pokok orang , daun pokok krismas dia yang kering tu berjelubu masuk ke laman kita sampai tak larat nak sapu. Lagi pulak duluuuu ( cerita dah dekat 20 tahun masih diulang tayang ) dahan pokok pelam jiran yang besar tu selama hari ni masuk ke dalam pagar dia............pot...pet....pot..pet...................................( dengan kata lain tak boleh nak dimaafkan hal daun pelam yang masuk kat pagar tuan nyok tadi, walau pun pokok pelam tu dah lama ditebang ! )

Lagi pulak, sambung tuan pokok nyok tu, apalah salah pokok nyok dia dok tang tu, bukan kacau sapa pun, saja buat busuk hati kat orang! lagi pulak sebenarnya dia takut water filter yang dia baru pasang tu dihempap buah kelapa........apa salah pokok nyok tu? Kan pokok nyok tu dah berpuluh tahun dok kat situ, yang dia mai pasang water filter ( yang besar macam torpedo ) tu kat situ buat ape? Pi lah pasang tang lain ( akak oii.. tang tulah letaknya kepala main pipe dia!)

Oleh kerana semua hujah telah dipatahkan maka, jiran yang ramai-ramai tu pakat-pakat nak.....jeng..jeng...jeng... buat majlis timbang tara. Bila difikir-fikir balik semua orang tak layak jadi penimbang tara, sama ada terlalu muda ( tak qualified ), atau sama tua dengan tuan pokok nyok tu ( who are u to tell me what to do ! )......jadi nampak gayanya kena pinjam Hakim Besar Malaya untuk jadi penimbang tara.........

Sunday, December 12, 2010

Jangan Dok Berebut Harta!

Pagi tadi bila buka channel 119 ( rancangan Tanyalah Ustaz setiap hari pukul 7 - 8 pagi ) , Ustaz Fauzi memberi tazkirah mengenai pembahagian harta pusaka. Dah lama saya tunggu tajuk ni, dan tajuk-tajuk lain yang dapat memberi maklumat khas tentang pelbagai hukum syariah. Jadi, tak adalah lagi cerita orang berkapak berparang rebut tanah atau kebun pesaka. Atau bila orang dengar hukum Islam nak dilaksanakan, terus buat meraban kata habis tangan orang nak kena potong!

Ada di kalangan yang saya kenal, suami dia seorang anak angkat seorang yang berada, tapi bila bapa angkatnya meninggal dunia, dia terus dipinggirkan dan segala kemudahan yang dia dapat selama ini ditarik balik. Seseorang ini hidup susah juga selepas tu, sebab dia seorang saja yang bekerja sedangkan suami dia tinggal sehelai sepinggang! Tapi ada juga seseorang lain yang juga anak angkat, tapi bila bapa angkat meninggal dunia, dia mendapat sejumlah wang yang besar sebab bapa angkat meninggalkan wasiat untuknya.

Ramai juga di antara kita yang tak jelas dengan pembahagian harta pusaka, tapi sebenarnya masalah ini boleh di atasi bila kita pergi ke pejabat agama atau mahkamah syariah atau bertanya pada orang-orang ada otoriti dalam hal ini. Sekurang-kurangnya kita tahu juga asas pembahagian pusaka dengan sifir yang paling asas. Takdelah bila tok mati pak sedara jadi orang kaya baru!

- Anak lelaki dapat dua bahagian anak perempuan satu bahagian, tapi nak bagi sama rata pun boleh dengan syarat ada persetujuan dari waris lelaki.
- Anak angkat boleh dapat harta dengan jalan hibah ( pemberian ) atau wasiat ( tak melebihi 1/3 bahagian ).
- Ibu bapa yang masih hidup dapat bahagian harta anaknya yang meninggal.

Biasanya anak-anak yatim, anak angkat dan ibubapa selalu jadi golongan yang teraniaya dan terabai sebab mereka dari golongan yang lemah dan yang bukan waris ( anak angkat ).

Urusan pesaka ni sebenarnya much-much more complex and it need in depth study. UIA ada menyediakan kursus peringkat sijil untuk orang awam ( Certificate In Law ) yang mencakupi pelbagai bidang syariah . Ada banyak lagi tempat-tempat lain yang offer pengajian yang sedemikian yang saya tak tahu. Soooo.......bak kata jangan dok mengaji tajwid aje, banyak lagi bidang lain yang ade.........

Friday, December 10, 2010

Deme Dah Kaye!..........Bah 2

Sejak lebih memahami kehidupan dunia aka bila umur dah meningkat tinggi , baru terasa insaf sebab masa muda-muda dulu tak prihatin dan tak faham pun masalah ahli keluarga terutamanya yang dekat seperti sepupu .

Bila pandang ke belakang 30 tahun dulu, terasa alangkah bebalnya diri bila sepupu sendiri yang hanya suri rumah, suami pegawai pangkat rendah yang berat tanggungan mereka memelihara 9 orang anak. Tak pernah pun saya unjuk hulur pada mereka sebab ingatkan mereka senang ( sebab tak pernah dengar keluhan mereka ). Begitu jugak ada beberapa ahli keluarga lain, ada yang ibu tunggal, ada yang balu.

Bila balik kampung, mak ada juga suruh hulurkan duit sedikit sebanyak pada sianu-sianu atau pun beri kain batik pada sedara mara yang susah, tapi macam tukul dengan pahat, bila mak sebut, barulah menghulur . Bila umur meningkat, barulah saya faham bahawa mereka tu sangat perlukan pertolongan walaupun sedikit. Sekarang ni walaupun sepupu tu dah hidup senang, anak dah besar panjang dan dah bekerja, saya tetap bagi angpau bila bertemu denganya to make up for masa bodoh saya dulu!

Begitu juga sedara mara yang masuk Felda ( Felda Keratong ) , masa mula-mula dulu ( tahun 70an ) kehidupan mereka agak sempit sebab tiada pekerjaan tetap dan kampung mereka ( Kg Aur ) musnah kena banjir besar , tapi kini deme dah kaye raye weh. Ada juga yang jadi peneroka tu yang pandai pulak berusaha lebih, ramai juga yang jadi tokey, ada rumah besar, kereta besar, bini bes..... ! . Alhamdulillah!

Baru-baru ni salah seorang dari sepupu telah meninggal dunia, saya sungguh sedih dan risau bagaimana balunya nak meneruskan hidup. Sepupu-sepupu yang lain ( juga peneroka dan duduk sekelompok pulak tu )beritau.....balu dapat rm 10,000 khairat kematian, tidak termasuk pendapatan bulanan yang tetap. Kembang jugak hidung saya bila tahu mereka tu dah berduit, dah senang ! Rupa- rupanya dah lama depa tu senang, tapi tak pernah tunjuk. Macam jugak masa mereka susah dulu, tak pernah merungut! Yang saya nampak yang berumah besar dan kereta besar tu aje yang senang!

Saya tetap akan berpesan pada anak-anak supaya lebih perihatin jika ada ahli keluarga yang susah. Masa dulu mak tak terangkan kesusahan depa tu, jadi saya tak faham tara mana susahnya mereka. Mungkin dia harap saya boleh faham sendiri, rupa-rupanya anak dia tu ada sikit bengap , bah!

Wednesday, December 8, 2010

Deme Dah Kaye!

Bila balik kampung pemandangan seperti di bawah ni biasa saya nampak, terutamanya sepanjang-panjang jalan dari Pekan menuju ke Rompin. Kebanyakan rumah dibuat dari papan , kita panggil rumah papan, tidak kurang juga rumah batu, ikut kemampuan masing-masing.






Akhir-akhir ni banyak betul rumah batu yang besar-besar, 3 - 4 tingkat yang sedang dalam pembinaan. Wah, dah kaya rupanya depa ni, nampakanya dah berjaya rancangan kerajaan dan kemakmuran Malaysia dah menular ke kampung-kampung. Alhamdulillah!



Tapi kenapa pulak rumah depa tak bertingkap? Dan rumah-rumah dalam pembinaan sebegini cukup banyak di sepanjang jalan






Inilah rupa rumah yang dah siap, mak oiiii besarnya.........




kalau yang di atas tu tak cukup besar, ada lagi yang lebih besar



dah jadi macam kompleks perumahan dah.....



macam bandar baru pulak! Jangan terkejut, itu bukan rumah kediaman manusia tapi mahligai burung walit atau burung layang-layang!

Pernah makan sup sarang burung? ia dikatakan sangat berkhasiat dan sangat popular di kalangan masyarakat Cina. Harga sarang burung sangat mahal sebab susah dapat, maklumlah burung walit bersarang dalam gua di tepi laut, gua pula berada dalam gunung yang tinggi dan curam!

Burung-burung ini kini telah berpindah ke atas darat bagi kawasan-kawasan yang ada pantai. Rumah-rumah dibina besar dan tinggi serta tidak bertingkap dan keadaannya gelap dan dalam bangunan itu dipasang rakaman kicauan burung seolah-olah macam dalam gua di tepi pantai! Katanya dalam bangunan itu dipasang air- con supaya udaranya sejuk macam natural habitat burung-burung walit tu!

Jadi kita boleh nampak rumah-rumah kampung diselang selikan dengan rumah burung yang sentiasa bunyi rakaman kicauan burung . Diharap tok wakil tengok-tengok sikit perkembangan terbaru ni, kalau tak silap tanah orang kampung punya, rumah burung pulak tokey Singapura atau Taiwan punye! Dan dok bela burung ribu-ribu ekor tepi rumah orang kampung tu, kalau kena selesema burung, kira macam mana? ada insurans ke tuan tanah yang menyewakan tanahnya tu?

Sunday, December 5, 2010

Jangan Tertipu!

Ada seorang sahabat yang meminjamkan duitnya pada seorang lain, dia bertanya samada boleh atau tidak dia mengenakan interest. Setahu saya interest itu haram. Tapi dia kata dia tak mengenakan interest yang tinggi, lagi pulak kalau bagi pinjam saja macam tu apa halnya pulak?

Saya pun tak berani nak elaborate lebih-lebih, takut salah berdosa pulak. Jadi setelah saya consult seseorang yang berautoriti dalam bidang ini, barulah saya berani mengkabarkan duduk perkara sebenar dalam hal ini. Sesungguhnya pinjam berserta interest itu adalah haram dan ia adalah sistem riba' dari amalan jahiliyyah dan juga amalan Yahudi . Ia adalah satu penindasan terhadap orang yang susah yang perlukan pertolongan.

Walau pun beri pinjam takde interest, tapi ada syarat-syaratnya seperti ada surat perjanjian atau cagaran ( kalau melibatkan jumlah yang banyak). Kalau jumlah yang kecil aje , harap pada percaya atau pun be prepared to lose the money! Kita boleh buat pilihan - nak bagi ke tak nak bagi!

Termasuk juga dalam riba' ialah jika kita mengambil kesempatan ke atas orang yang kita beri pinjam wang itu dari segi mental atau fizikal contohnya seperti mengerah dia buat pelbagai perkara untuk kepentingan diri sipemberi pinjam wang tadi.

Sebaliknya beri pinjaman untuk perniagaan adalah halal. Seseorang yang ada modal boleh meminjamkan wangnya kepada orang tiada modal untuk berniaga. Dalam hal ini dia boleh menetapkan berapa banyak keuntungan yang dia mahukan sebagai pulangan contohnya 50/50 atau 70/30. Itu hak dia sebab dia yang membiayai sepenuhnya perniagaan tersebut dan rakannya hanya menjalankannya sahaja.

Kalau sekiranya modal yang dilaburkan kurang daripada modal yang ada pada peniaga, maka peniaga itu berhak menentukan peratusan yang akan dibagi pada yang meminjamkan modal itu. Sebagai contoh, peniaga itu menetapkan ia akan bayar balik dengan 10% atau 15% atau berapa saja yang dia fikir munasabah. Dan dalam semua keadaan yang melabur wang dalam perniagaan kena menanggung risiko jika perniagaan itu rugi, dia tak boleh mintak ganti wang yang dilaburkan itu! Konsep asalnya untung sesama untung dan rugi sesama rugi. WaAllahu a'lam!

Kalau perniagaan yang tak munasabah seperti melabur emas di Timbuktu atau berniaga tapi benda yang diniagakan itu tak ada atau tak jelas, tiba-tiba janji keuntungannya melimpah ruah, kalau rugi, tak dapeklah sesapo menolong eh!

Friday, December 3, 2010

Curiga, Curiga, Curiga!

Masa dulu-dulu mak selalu pesan, jangan suka mengongkong suami, sebab kata beliau orang lelaki panjang akal. Kalau dia nak tipu bini senang aje, dia kata nak pegi kedai beli rokok kejap, dia boleh aje pegi akad nikah lepas tu balik rumah buat muka selamba. Beliau nasihatkan seorang ahli keluarga yang langsung tak bagi can kat laki dia, dia tetap curiga,curiga dan curiga!

Pernah berlaku pada seorang makcik, lepas aje suami dia meninggal dunia dia pun meraung sekuat-kuat hatinya, orang ingat dia sedih sebab tak boleh terima hakikat suami dah tiada, jadi ramailah yang menasihatkan dia supaya sabar. Nak sabar macam mana, ni hah.... dia pun tunjuk surat yang dia jumpa dalam poket suaminya. Rupa-rupanya surat bini muda dia minta elaun bulanan! dia punya geram dia kata macam nak gali kubur suami dia, nak tanya betul-betul, bila dia kawin lain sebab setiap malam dia ada di rumah. Petang-petang balik ofis dok pi berkesah lau ayam!

Seorang kawan menceritakan hal jirannya , bila dapat tahu suami dia nak kawin lain, dia pun dengan senang hati membenarkan. Isteri pun offer nak pergi meminang dan nak mengendalikan majlis perkahwinan dengan syarat bawa balik isteri muda tuh! Apa lagi encik suami naik tocang tak terkira, gembira bukan main. Selang beberapa hari kemudian, orang keliling pun bertanya kabar....

Guano mu Mamat, napok rusing bena....dapat bini mudo gak bakponya go rusing tuh?
Bini mudo gaponyo? cegha habih doh....
Hah? cegha? bakpo?
Bakpo gaponyo, Mek Senoh mari dok tengoh sie male, sapa tok buleh nok buat gapo!

Bila dengar cerita tu I gelak macam nak rak, dengan tukang cerita sekali gelak sampai berair mata. Ganjil tapi benar!