Friday, December 10, 2010

Deme Dah Kaye!..........Bah 2

Sejak lebih memahami kehidupan dunia aka bila umur dah meningkat tinggi , baru terasa insaf sebab masa muda-muda dulu tak prihatin dan tak faham pun masalah ahli keluarga terutamanya yang dekat seperti sepupu .

Bila pandang ke belakang 30 tahun dulu, terasa alangkah bebalnya diri bila sepupu sendiri yang hanya suri rumah, suami pegawai pangkat rendah yang berat tanggungan mereka memelihara 9 orang anak. Tak pernah pun saya unjuk hulur pada mereka sebab ingatkan mereka senang ( sebab tak pernah dengar keluhan mereka ). Begitu jugak ada beberapa ahli keluarga lain, ada yang ibu tunggal, ada yang balu.

Bila balik kampung, mak ada juga suruh hulurkan duit sedikit sebanyak pada sianu-sianu atau pun beri kain batik pada sedara mara yang susah, tapi macam tukul dengan pahat, bila mak sebut, barulah menghulur . Bila umur meningkat, barulah saya faham bahawa mereka tu sangat perlukan pertolongan walaupun sedikit. Sekarang ni walaupun sepupu tu dah hidup senang, anak dah besar panjang dan dah bekerja, saya tetap bagi angpau bila bertemu denganya to make up for masa bodoh saya dulu!

Begitu juga sedara mara yang masuk Felda ( Felda Keratong ) , masa mula-mula dulu ( tahun 70an ) kehidupan mereka agak sempit sebab tiada pekerjaan tetap dan kampung mereka ( Kg Aur ) musnah kena banjir besar , tapi kini deme dah kaye raye weh. Ada juga yang jadi peneroka tu yang pandai pulak berusaha lebih, ramai juga yang jadi tokey, ada rumah besar, kereta besar, bini bes..... ! . Alhamdulillah!

Baru-baru ni salah seorang dari sepupu telah meninggal dunia, saya sungguh sedih dan risau bagaimana balunya nak meneruskan hidup. Sepupu-sepupu yang lain ( juga peneroka dan duduk sekelompok pulak tu )beritau.....balu dapat rm 10,000 khairat kematian, tidak termasuk pendapatan bulanan yang tetap. Kembang jugak hidung saya bila tahu mereka tu dah berduit, dah senang ! Rupa- rupanya dah lama depa tu senang, tapi tak pernah tunjuk. Macam jugak masa mereka susah dulu, tak pernah merungut! Yang saya nampak yang berumah besar dan kereta besar tu aje yang senang!

Saya tetap akan berpesan pada anak-anak supaya lebih perihatin jika ada ahli keluarga yang susah. Masa dulu mak tak terangkan kesusahan depa tu, jadi saya tak faham tara mana susahnya mereka. Mungkin dia harap saya boleh faham sendiri, rupa-rupanya anak dia tu ada sikit bengap , bah!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...