Sunday, December 26, 2010

Hidup Di Alam Fantasi

Ramai di antara kita yang hidup dalam keluh kesah, walaupun semua benda yang kita hendak dah dapat, status tinggi, rumah besar, kereta besar, pitih belanar - pendek kata sampai ke anak cucu makan tak habis. Kita jarang mencari dimana silapnya, sebab kita rasa kita dah betul. Kalau hati tak tenang, harta banyak pun tiada makna sebab jiwa telah jatuh sakit!

Ada orang yang berpegang pada cara hidup yang biasa dilalui dan enggan melepaskannya, umpama hidup di alam fantasi, sentiasa gembira, berpoya-poya dan tak ambil kisah tentang hidup sebenar. Mungkin hidup berpoya-poya tidak sesuai sepanjang masa, misalnya apabila seseorang itu dah berumur, apakah perlu dia bersibai di shopping mall setiap hari atau pergi clubbing sampai anak dah masuk sekolah menengah, seolah-olah mengajar anak bahawa kegembiraan itu adalah lepak-lepak atau berkelabing!

Ada juga yang mementingkan kecantikan dan kemudaan kerana menyangka cantik dan muda itulah kebahagian hidup sebenar. Jadi berlakulah pelbagai peristiwa yang tak sanggup kita lihat bila mak dan anak sama-sama pakai baju berkemban dalam majlis perkahwinan si anak daranya. Tak percaya? Bukalah majalah-majalah tempatan yang ada dijual di Malaysia ni!

Ramai juga yang masih berpegang dengan status yang ada pada mereka dan enggan bertolak ansur walau dalam apa keadaan pun! pernah berlaku satu peristiwa yang kelakar di Kota Mekah, di mana seorang kenamaan telah jatuh sakit , bila dipanggil nama dia tanpa title dia naik berang - bila dia kena angkat dengan stretcher, he refused to lie down, petugas Tabung Haji terpaksa mengangkat stretcher bele-bele dia duduk cokoh !

Ada juga di antara kita yang menyangka kita lebih mulia dari orang lain, ia terjadi pada seseorang , apabila ada seorang tua yang agak kotor datang memberinya duit sedekah sebanyak satu riyal, dia pun terus naik loktang - main nak bagi sedekah aje, tak tengok dah orang macam mana! Tak habis di situ, ada pula seseorang lain yang keluar dari Masjidil Haram seorang Habshi datang offer dia minum air zamzam yang dibawa dalam jug ( selalunya kalau kita minum kita akan bagi 1 riyal ). Nak bagi orang minum tu tengoklah sikit, gelas berlendir dan entah mulut siapa yang minum.....

Nak dijadikan teladan, sampai di hotel dia dapat sakit tekak, tak dapat telan air liur, apatah lagi nak makan minum. Menagislah dia tersiksa dan kawan-kawannya nasihatkan dia supaya istighfar banyak-banyak pada Allah ( di atas ke egoannya itu ). Pada malam itu dia bermimpi bertemu semula dengan orang Habshi tadi yang masih lagi offer dia minum, apabila dia minum tiba-tiba dia terjaga dan sakit tekaknya sudah pulih seperti sedia kala!

Apa yang baik datang dari Allah dan yang buruk adalah dari kejahilan kita sendiri.

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...