Monday, March 21, 2011

Jangan Pandang Remeh.........

Jangan pandang remeh jika ada ahli keluarga , sanak saudara atau rakan-rakan kita berubah perangai, suka menyendiri, tak suka jumpa orang atau tiba-tiba bersikap rendah diri. Kalau sifat-sifat itu bukan sifat asal mereka, kita kenalah beri perhatian lebih pada mereka, mana tahu mungkin itu menunjukkan tanda-tanda kemurungan.

Perkara ini telah berlaku pada seseorang yang saya kenal baik sejak tahun 1970. Kami memang rapat, dan K memang seorang yang baik, peramah dan penyanyang. Selepas tahun 1980an bila saya dah berpindah randah, jarang sekali dapat bertemu dengannya, tapi tetap bertanya kabar dan berkirim salam. Pada tahun 2006 saya bertemu dengannya di satu majlis kenduri kawin, semasa bersalam, dia senyum tapi pandangannya jauh melimpasi saya. Terkilan jugak di hati....ahh K dah lupakan kita rupanya!

Baru-baru ni seorang ahli keluarga memberitahu K sedang mengalami kemurungan yang teruk , dan dia hidup dalam dunianya sendiri . Pernah pada suatu hari dia hendak pergi ke pasar di kampungnya , she ended up in Pekan Rabu Alor Setar! Dan saya teringat dulu dia seolah-olah tak mengenali saya, mungkin 5 tahun yang lepas tu dia sudah pun mengalami kemurungan, tapi tiada siapa pun yang sedar!

Saya tak tahu apakah ubat sebenar bagi orang murung, cuma kalau kita perasan antara kita ada yang berubah sikap ke arah kemurungan, kita hendaklah menolongnya dengan memberi moral support, nasihat dan kaunseling setakat yang kita boleh - dengan sepenuh-penuh hati....... ( selain dari mendorongnya berjumpa dengan pakar )

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...