Tuesday, March 29, 2011

Maa Rabbuka.......

Masa sekolah rendah dulu banyak perkara-perkara semasa ( masa tu ) yang dibincangkan antara kami . Pada satu peringkat, sebok cerita fasal cerita wayang lakonan P. Ramli - dalam filem Si Bongkok. Ramailah pulak yang melakonkan watak siBongkok sesama sendiri. Kemudian bila keluar cerita Panca Delima lakonan Jins Shamsuddin , bukan main takjub kami semua dengan cerita-cerita sihir ala Hindustan tu!

Pada satu peringkat lagi bila dah belajar matapelajaran Agama Islam, masing-masing pun menghafal doa sembahyang dan puasa dalam bahasa Arab. Oleh kerana ramai antara kami yang ikut pergi ke kubur bila ada kematian, maka ramai pulak yang menghafal dialog di alam kubur apabila talqin dibacakan - MAA RABBUKAA - masing-masing punyalah menghafal tak terkira lagi........kami ingat mudah benar nak selamat di alam kubur, hanya jawab soalan maa Rabbuka..

Sejak dari kecil dah familiar dengan bacaan talqin , bila masuk tahun 80an ada yang tidak membacakan talqin ke atas mayat, lagi ramailah yang keliru.... timbullah bidaah membidaah sehingga berpecah dua orang kampung !

Pendek kata bila ada isu, depa pun berpecah dua , yang ketiga dok atas pagar tu buat derk aje! Lantak koranglah nak berbunuh ke , depa tak peduli!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...