Monday, April 18, 2011

Keajaiban? Kebetulan?

Bagaimana kita nak klasifikasikan sesuatu peristiwa yang berlaku samada dia cerita rekaan, atau kebetulan atau miracle. Saya telah bertemu semula dengan kawan sepengajian tahun 70an dulu di sebuah masjid. tiba-tiba seseorang datang menguit bahu saya ........Assalamualaikum , apa khabar? Rupa-rupanya Norfadzilah ( dah putus hubungan setelah habis pengajian ) datang menegur.

Eh, sorilah tak nampak you tadi, saya terkejut dan tak sangka

I pun tak nampak, tapi I cam suara you

Kami pun seronoklah berjumpa semula setelah lebih 30 tahun terputus hubungan

That was 4 years ago.

Nak dijadikan cerita baru-baru ni kami berjumpa sekali lagi di Kelinik Komuniti Tanglin ( yang sungguh popular di kalangan pegawai-pegawai kerajaan yang dah berpencen ). Fadzilah menceritakan pada saya beg tangan dia telah diragut, semua dokumen hilang, nombor telefon kawan-kawan pun dah tak ada. Sekarang ni bila keluar rumah dia tak berani pakai beg tangan, jadi dia tunjuk pada saya wallet dia, hah, pakai ni aje senang! jadi saya pun tulis alamat dan no telefon saya pada sekeping kertas lalu dimasukkan dalam walletnya.

Dua hari kemudian, ada seseorang menelefon saya, suara gadis muda..

Awak kenal Norfadhilah kan? Terperanjat pulak saya, budak-budak sekarang kurang reti nak berbahasa dengan orang tua , main awak-awak aje!

Saya nak nombor telefon Norfadhilah boleh?

Eh,siapa yang cakap ni

Saya cakap dari KLCC , saya ada wallet Norfadhilah, tercicir di KLCC,

Saya pun terkejut, baru saja jumpa Fadzilah yang bercerita fasal begnya yang kena ragut, dah jumpa rupanya

Semua dokumen dalam wallet ada ke

Semua ada

Saya pun minta no telefon ( dia tak bagi tahu, jadi tanya nama dan tempat kerja dia di KLCC ) dan berjanji untuk bertemu dengannya

Lepas tu saya telefon rumah Fadzilah bertalu-talu, tiada jawapan. Pada sebelah malam baru berjawab telefon dia

I've got good news for you, beg you yang hilang dah jumpa ( masih fikir tentang beg yang kena ragut tu! ) dan ceritakan semua padanya fasal budak yang jumpa wallet .

Ia ke? Alhamdulillah, sekerat hari pergi repot polis, repot balai sini kata balai sana ( salah balai pulak ) , pergi bank cancel macam-macam....

Tak sangka pulak handbag tu jumpa balik

Bukan handbag, tu dah lama dah, ni tadi kat KLCC wallet pulak tercicir....the only number is yours yang you tulis atas kertas tak masuk lagi dalam buku alamat

Mujur jugak ada kertas tu.... Masya Allah....Tuhan punya kuasa...kita merancang Tuhan yang menentukan segalanya! Dan tiada daya upaya kita melainkan Qudrat Allah jua...

Malam tu jugak dia pergi ambil wallet dari gadis jurujual yang sangat amanah tu...

Was it a miracle or what?

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...