Thursday, April 28, 2011

Masihkah Ada Lagi Insan.......?

Di waktu subuh Jumaat yang lepas, saya telah menerima sms dari seorang sahabat yang memberitahu ibu mertuanya telah menghembuskana nafasnya yang terakhir. Inna lillahi wainna ilaihi rojiuun, semoga ruh bonda mertuanya dicucuri rahmat dan di tempatkan di kalangan orang-orang yang solihin!

Suami sahabat saya tu adalah seorang yang sangat menghurmati ibunya, segala keperluan dan kehendak ibunya tetap dipenuhi. tidak pernah dia mengabaikan ibunya walaupun mereka berjauhan, ibu di KB dan dia serta keluarga tinggal di KL. Setiap kali ibunya hendak berjumpa doktor di KL , A akan balik ke KB untuk menjemput ibunya ( walaupun adik beradik dan yang lain-lain boleh aje menemani ibu/nenek ke KL ), tapi A tetap memegang tanggungjawab itu, bukan hantar driver atau orang suruhan. Walaupun A seorang ahli korporat yang sibuk, tapi takde excuse baginya tidak menjemput dan menghantar balik ibunya!.

Bak kata, seorang ibu ada hak ke atas anak-anak, walaupun anak itu berpangkat sebesar mana, kalau ada yang kurang berkenan di hati, ibu tetap akan menegurnya atau meleterinya. Dan A serta isterinya akan diam dan tunduk , tak angkat muka dan tak akan menjawab walau sepatah pun! Malah semasa bondanya sedang gering, A mendampingi bondanya hingga ke akhir hayat dan sama-sama dengan adik beradiknya yang lain memandi dan menyempurnakan jenazah  Almarhumah orang tuanya.

Saya tertanya-tanya masih ramaikah lagi insan yang semulia itu di dunia ini, yang menghurmati ibu tanpa berbelah bagi. Semoga berbahagia A dan keluarganya di dunia dan di akhirat!

No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...