Tuesday, May 17, 2011

Melah Serebeh

Macam mana pulak dengan Melah ( Ramlah ), pernah dia terkejut bangun tengah malam nak pergi bilik air, lalu dia nampak lembaga bermuka putih dalam cermin, dia menjerit tak terkira habis ayam satu reban terjaga. Rupa-rupanya dia nampak imej sendiri yang berbedak sejuk tebal 1/2", putih melepak nampak macam hant...

Melah tengah gelabah le ni, sebab tok laki dia asyik mengintai mak janda belakang rumah dia. Sebab tu muka sendiri ingat muka hantu - self esteem dia sudah merudum.....tok laki tak segan silu dok tengok perempuan lain.

Suatu hari dia terkejut besar bila Mek Yang ( Mariam ) datang ke rumahnya,

Melah!! BAkpe gak bila aku lalu depan rumah mu, mu gi dok gedegang tutup pintu?

Eh, Mek Yang...bila aku buat lagu tu ke mu?

Ek eleh, mu ingat aku dok tahu ke mu dok cemburu kat aku, mu ingat aku nok sangat kat laki mu? kalu aku nok nikoh pong, aku tok pilih Bedul perut boyot macam tempayan tu! Nok menapah pun semput-semput, napah kot idung lagi, napah kut mulut lagi, tercungap-cungap!

Doh kalu mu dok nok ngorak orang jatang, bakpe mu paka lawo-lawo? Bukang ke mu dalang iddah lagi?

Eh....aku bukan nok ngorak , aku nak buat Semang tu jadi sewel, biar dia menyesal cerai aku...

Mitok maahlah Mek Yang, aku saloh sangke!

Dok apelah, biarlah, aku dok maroh pong, cuma aku mari ni nok nasihat ke mu, bo lah dok berkemban gantung, kalu paka baju gak kaing ikat diluor, macam rumah tak siap!. Bukan Bedul je beci ngelih, aku pong malah nok tengok mu!

Mu pong kuat melawo, sapa Semang cemburu buta....cera ke mu dok dang-dok dang!

Ginilah Melah, le ni mu kena pakai molek sikit, pakai bedak, gicu, siap molek....eh, mu tahu dok? dok lame lagi YB Jemdin Gorgis nak balik jupa pengundi-pengundi, kang dok lame doh nok ngundi!

Doh ape kena mengena dengang aku?

Mu paka molek sikit, tak lama ada perjumpaan dan jamuan, gi lah campor orang sikit..buang-buanglah bedak sejuk tu, pakai Anvon pulak.....mari oder dengan aku!

Pada hari jamuan tu, Melah melawa sakan, pakai kebaya merah, tudung merah, pipi merah, bibir merah, pendek kata sedondon merah! Terkejut badak, terkejut beruk, terperanjat katak si Bedul tengok bini dia macam bintang felem!

Awak tu jangan pegi lama-lama sangat , Melah, banyak buaya-buaya kat luar tu! Abang tak suka orang ngorak bini abang!

Cik abang, you've got to shape up or ship out kali nih! ( Speaking habih Melah oiii! )

Bedul tersedak sakan, semput pun mari, malam tu dia landing di Hospital Desa bertemankan tong oksijen yang bersaiz torpedo!

Orang Rompin cakap slang Teganu! Le ni dok sibuk orang Rompin siap siaga nak PRU13! kaum ibu nampaknya sibuk ke sana ke mari, buat tu, buat ni, kaum pria belum nampak ape-ape lagi, mungkin kerja last minute kut! Tunggu signal dari Ketue Pemudenye, baru nak gerak!

No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...