Tuesday, September 6, 2011

Se Hidup Se Mati

Masa tengah berpak tor bukan main lagi berjanji bulan, bintang dan sanggup sehidup semati atau jika aku pergi dulu darimu ku tunggu kau di pintu syurga.....iyolah tu! Rupa-rupanya realiti hidup jauh berbeza dari yang disangka, hidup atas dunia ni banyak benar pancaroba! akhirnya janji sehidup semati jadi seorang hidup seorang mati atau seorang jadi janda/duda , seorang lagi kawin lain!

Apa yang berlaku atas diri Che Da sungguh tidak disangka, berkahwin lebih dari 50 tahun, tiba-tiba mintak cerai dari suaminya sedangkan suaminya yang berumur 80 tahun sangat memerlukan Che Da sebagai teman di hari tua. Che Da dah nekad tak mau lagi tinggal bersama suaminya walau apa pun berlaku. Apa yang orang tak tahu, Che Da menyimpan dendam di atas segala penganiayaan mental dan fizikal yang dilakukan ke atasnya selama ni.

Apabila suaminya tiba-tiba meninggal, Che Da yang dah tinggal berasingan dengan suaminya dah ingat-ingat lupa. Bila sampai di tanah perkuburan - kubur siapakah yang dibacakan talkin itu, sebab sekejap dia ingat, sekejap lagi dia lupa!

Ramai orang kata Che Da tu nusyuz pada suaminya - menjauhkan diri dari suami tanpa reda suami. Bila suami dah mati, tak pulak menyesal dan takde reaksi langsung dari i\air mukanya....... pot pet.. pet pot... pot pet .....aka menuduh Che Da isteri derhaka dan menanggung dosa besar!

Tak tahu nak katalah.....siapa betul siapa tak betul. Kalau pergi depan hakim syarie, mesti nak dengar cerita dua belah pihak, selidik betul-betul baru jatuh hukum. Lagi pulak Che Da sudah dalam keadaan antara ingat dengan lupa, cuma malang sikit, ia lebih ingat tentang penderitaan dirinya dari yang lain-lain!

2 comments:

Mama Amirul said...

fitrah seorang wanita.. senang memaafkan tapi tidak untuk melupakan... Bila tak leh lupa tu yang boleh jadi dendam kesumat...

Kerabu Jantung said...

dalam banyak keadaan, wanita kerap menjadi mangsa.

lelaki, awas! tidak semua wanita lemah!

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...