Saturday, October 1, 2011

Halwa Mata








Kadang-kadang bunga yang nampak biasa akan nampak luar biasa cantiknya bila dalam gambar. Pokok-pokok yang ditanam selalu berubah-ubah, masa tengah membesar pokok hiasan nampak menarik, tapi bila dah terlalu besar nampak bersepah-sepah pulak.

Menjaga taman tidaklah semudah yang disangka dan tidak pula sesusah yang kita fikir. Tidak semudah yang disangka kerana ia memerlukan perhatian, belaian ,siraman, bubuh baja dan mencantas dahan-dahan ( pruning ) supaya ia sentiasa dalam keadaan yang kemas. Ia pula tidak sesusah yang difikirkan kerana, pokok yang tahan lasak tak perlu siram hari-hari ( kalau musim hujan boleh relaks habis , tak payah fikir hal pokok lagi dah ) , baja sebulan sekali, mencantas dahan bila nampak dah serebeh ( ahem... that's me! ).

Bunga Melur yang di bawah ini telah ditanam oleh ibu saya sejak tahun 60an lagi dan keturunannya masih ada hingga kini. Saya bawak melur ini berhijrah 13 tahun yang lepas, masih lagi sihat walafiat, kalau rajin pruning selepas setiap kali ia berbunga, tambah baja , melur akan terus berbunga dan mewangikan laman!




Bunga Melur kelopak berlapis macam bunga ros














No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...