Saturday, November 26, 2011

Tajwid Al-Huruf Dan Mengenal Waqaf






Kulit Tebal .  Mengandungi 504 halaman
$ 32.50 Brunei dan Singapura





Bah 1: Hukum mengambil upah mengajar
Bah 2: Pengenalan kepada Imam 'Asim Al-Kufi
Bah 3: At-Talaqqi dan Al-Musyafahah




Bah 6: Hukum Nun Sakinah dan Tanwin
Bah 7: Al- Madd dan Al - Qasr
10 : hamzah Wasal dan Qoto'
11 : Wakaf dan Ibtidak dan yang berkaitan hingga Bab 34
Bah 12 : Skema Bacaan Hafs Berjadual


Mukadimah


Fadhilat Al- Quran




Gambarajah kedudukan Makhraj Huruf


Wakaf pada Kalla
Wakaf dan Ibtida'



Tel : 013 - 9340027








Thursday, November 24, 2011

Sesi Soal Jawab Seminar Qiraat

Sedutan:

Semasa sesi soal jawab di Seminar Qiraat yang lepas , ada yang mempertikaikan mengapa asyik menekankan tajwid dan keperluan mempelajari Qiraat dan membaca  Al-Quran, sedangkan ia tidak diwajibkan. Sepatutnya belajar makna dan tafsir lagi penting.

Antara huraian yang diberi ialah - Membaca Al-Quran dan Qiraat adalah satu ibadat. Seseorang yang membaca Al-Quran ( dengan tartil ) akan mendapat fadilat dan pahala yang besar.
Maksud Al- Quran itu sendiri ialah BACA - Qo Ro Aa, jadi Quran itu maknanya ialah BACAAN.
Maka keutamaannya ialah baca, dari bacaan dapat keredaan.
Dari Quran juga datangnya tafsir
Dari Quran juga tercetus Hukum Feqah

Tiada saranan dari syara' supaya baca dan fahami makna
Kalau ada saranan begitu semua orang dapat dosa kerana ramai yang tak faham makna 

Orang yang faham makna AlQuran hanya beberapa orang Mufassirin ( yang mentafisr dan mengeluarkan hukum-hukum dalam Al- Quran )
Ramai yang jahil.  Orang Melayu tak ada yang memahami Quran ( mentafsir hukum )

Soalan ini diajukan untuk menggalakkan manusia supaya jangan baca Al Quran

Baca Al-Quran tu adalah baca Qiraat
AlQuran yang orang Malaysia baca sekarang ialah   Qiraat Hafs An'Asim.

Ada para mujtahid membaca Quran Riwayat Qolun dari Imam Nafi tapi amalan Feqah dari bacaan Quran Riwayat Ibnu Katsier
Seperti Imam Syafie , beliau membaca Qiraat Ibnu Katsier tapi amalan Feqah adalah dari Quran Qiraat 'Asim
Contohnya ialah  Qiraat Riwayat Ibnu Katsier mewajibkan wudu' dengan menyapu semua rambut ( sapu kepala ), fatwa Imam Syafie pula dari Qiraat Riwayat Hafs An'Asim iaitu menyapu rambut sekurang-kurangnya  terkena air pada 3 helai rambut - tak perlu basuh semua.

Quran itu sendiri adalah sumber hukum Feqah dan sebagai sumber ilmu seperti yang di sebut dalam surah Al-An'am
Seperti yang dikatakan tadi , dari Al- Quran tercetus hukum Feqah!

WaLLahu a'lam
I'm merely noting down what I heard!

Nota Khas:

Semua kertas kerja Seminar ini boleh didapati dengan memuat turun dari laman web
www.ustazrahim.net/qiraat 2011













Friday, November 18, 2011

Macam Nak Kiamat!

Bila berlaku keadaan yang kecoh, hiruk pikuk dan haru biru - kita akan kata - macam nak kiamat  atau macam perang sabil!  Ke dua-duanya tidak pernah kita lihat, tapi kita dapat rasakan bagaimana kedahsyatan yang akan berlaku bila tiba hari kiamat melalui tafsiran surah-surah tertentu dalam Al Quran . Begitu jugak perang sabil yang berlaku di zaman Rasulullah SAW lebih seratus tahun dulu yang  dapat kita bayangkan kehebatannya melalui sirah Rasulullah SAW. WaLlahua'lam!

Ada suatu kejadian yang berlaku  menyebabkan keadaan jadi macam nak kiamat atau perang sabil bila seorang isteri telah kehilangan barang-barang berharga dari simpanannya . Rumah tak pecah, almari yang terkopak .Meraunglah si isteri  - habis datang mak bapak, tok nenek dan adik beradik mententeramkan dia yang sedang menghadapi musibah besar!

Sibuklah semua orang suruh suaminya pergi repot polis dan suaminya pun akurlah. Tapi tiba-tiba si ibu menahannya.....tak payah repot polis....alah, barang-barang kemas tu boleh diganti bila-bila ada duit. Repot pun buat apa, benda dah hilang, dah kena jual atau dah kena gadai. Kehilangan tu pulak bertepatan dengan masa mereka nak melancong ke luar negara. Si isteri asyik 'pester' suami bawak anak isteri pergi melancong ( masa tu trend dan gah bila melancong ke luar negara )

Mungkin ibu tu faham nak melancong ke negara Uncle Sam bukan sikit belanjanya. Lagi pulak di tahun 70an dulu tak ramai orang Malaysia yang dapat duit terpijak!





Monday, November 14, 2011

KL - BWN , BWN - KL - Mangrove Paradise Resort









Pernahkah anda melihat hutan bakau? Hutan bakau selalunya tumbuh di kawasan muara sungai dan ia menjadi sebagai penghadang angin dan ombak laut dari merosakkan kuala sungai. Pada masa yang sama ia menjadi tempat tinggal ketam batu , udang  dan  ikan  yang menjadi punca rezeki nelayan kuala sungai.


Mangrove Paradise Resort atau Peranginan Mewah Bakau terletak di kawasan hutan bakau di Kampung Sungai Belukut, Brunei Darussalam , sangat cantik dan menenangkan kerana pengunjung-pengunjung chalet berkenaan dapat menikmati angin laut apabila menginap dan bersantai di situ.









Ikan , udang dan ketam berumah di celah-celah akar bakau










Ada usaha tuan punya chalet menanam lebih banyak pokok bakau




chalet dibina dalam sungai yang menganjur kearah Laut China Selatan







Setiap bilik mempunyai konsep dan warna yang berlainan, dibekali dengan tv lcd




Menarik!












Speed boats and kayaks




The propreitors of the chalet - father and  daughter - Tuan Haji Mahadi and Adina

Sunday, November 13, 2011

Seminar Qiraat Peringkat Kebangsaan 2011









Seminar Qiraat Kebangsaan 2011
AlQuran, Qiraat Dan Masyarakat: Pendedahan, Pemahaman dan Penyelesaian

Tarikh    :  19 dan 20hb November 2011
Tempat  :   Auditorium Utama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
                  ( UIAM ) , Kampus Gombak, Kuala Lumpur
                




                 




Untuk keterangan lanjut :

Website : www.ustazrahim.net/qiraat2011

E-mel    : qiraat2011@gmail.com



Harap  Maklum



Wednesday, November 9, 2011

Astro vs Parabola !


Orang Brunei juga melanggan Astro. Tapi mereka ada alternatif lain, sebab mereka boleh guna parabola!

Semasa kami tinggal di Sarawak pada tahun 1995 dulu, kami pergi melawat Pontianak( Kalimantan ) melalui jalan darat, dan di sepanjang-panjang jalan kami dapati hampir setiap rumah dilengkapi dengan parabola pelbagai saiz , besar kecik semua ada. Ada yang 20 kaki  diameter dan ada yang lebih . Ada rumah yang kecil parabola pulak besar macam padang golf, kalau jatuh atas bumbung  , boleh roboh rumah ! Depa tu duduk jauh di pedalaman, tapi dapat tengok beratus channel.

Bila Astro diperkenalkan, bukan main seronok rakyat Malaysia terutamanya di Semenanjung (Sabah dan Sarawak relaks aje,  depa ada parabola!  ) Ada Astro dapat tengok macam-macam rancangan buatan sendiri atau impot. Bayar lebih sikit takpe, sebab macam-macam ada katanya. Tapi rupanya Astro ni macam anak dara lawa, makin lama hantaran makin tinggi! Macam harga barang jugak, makin hari makin meningkat.

Kalau kita jadi suri rumah sepenuh masa baru kita sedar rupanya depa dok rewind cerita yang sama bertahun-tahun lamanya - dok pi mai-pi mai , pi ulang siaran! Lagi lama dok kat rumah, lagi banyak kita tonton wayang lapuk! Depa dok advertise macam-macam, rancangan dan cerita yang gempaq-gempaq , rupanya kos rm 60- 70 setiap bulan tu belum cukup untuk menontonnya !






Piring kecik channel sikit, piring besar channel banyak dan murah? entahlah!



Kalaulah kita dibenarkan guna parabola, pecahlah monopoli siaran tv!



Kalau takde monopoli bolehlah orang lain tumpang kaya dan kita yang ramai- ramai ni dapatlah merasa barang-barang dan perkhidmatan dengan harga yang jauh lebih murah, kan?

Kita.dok dengar kompeni monopoli dengan gahnya isytihar keuntungan besar setiap tahun.  Yang kita ni  terkulat-kulat, dok bayar bil letrik, bil telefon dan bil Astro - yang makin lama makin mahal ! Kalaulah stesyen tv swasta, syarikat telekom dan sarekat tenage  jadi calon pilihanraya dalam PRU 13 nanti, mungkin mereka akan hilang wang pertaruhan ( sebab dalam kempen dia tak boleh kata dia banyak menolong rakyat jelata! ) . Buatnya pulak  kalau ada calon lain yang buat janji, kalau depa menang hari ni, esoknya bil letrik, bil tv swasta dan bil telefon akan turun merudum . Haru!

Iboh plente-plente!


Saturday, November 5, 2011

KL - BWN , BWN - KL - Kampong Ayer










Kampong Ayer adalah sebuah kampung yang paling unik di Brunei. Ada seramai lebih kurang 39 ribu orang menduduki perkampungan ini yang terletak di Teluk Belait  -  terletak bertentangan dengan Bandar Seri Begawan.






Salah sebuah pengkalan penambang di Kampong Ayer







Bot-bot laju menunggu pelanggan di pengkalan Bandar Seri Begawan








Lagi masjid di Kampung Ayer









Tak ketinggalan rumah-rumah papan