Monday, November 14, 2011

KL - BWN , BWN - KL - Mangrove Paradise Resort









Pernahkah anda melihat hutan bakau? Hutan bakau selalunya tumbuh di kawasan muara sungai dan ia menjadi sebagai penghadang angin dan ombak laut dari merosakkan kuala sungai. Pada masa yang sama ia menjadi tempat tinggal ketam batu , udang  dan  ikan  yang menjadi punca rezeki nelayan kuala sungai.


Mangrove Paradise Resort atau Peranginan Mewah Bakau terletak di kawasan hutan bakau di Kampung Sungai Belukut, Brunei Darussalam , sangat cantik dan menenangkan kerana pengunjung-pengunjung chalet berkenaan dapat menikmati angin laut apabila menginap dan bersantai di situ.









Ikan , udang dan ketam berumah di celah-celah akar bakau










Ada usaha tuan punya chalet menanam lebih banyak pokok bakau




chalet dibina dalam sungai yang menganjur kearah Laut China Selatan







Setiap bilik mempunyai konsep dan warna yang berlainan, dibekali dengan tv lcd




Menarik!












Speed boats and kayaks




The propreitors of the chalet - father and  daughter - Tuan Haji Mahadi and Adina

2 comments:

ngasobahseliman said...

Salam. Lama betul berada di Brunei.I have been there just once and I thought I could finish exploring in 3 hrs. I didn't do justice. I come from Pontian Johor. Memang di tepi laut mangrove. Tapi tak ada siapa buat resort macam itu. Agaknya sebab Singapore dekat.Bila nak balik?

Kerabu Jantung said...

Salam, Sis,

Dah balik dah, I was there for a week.

Singapore tu mahal sangat, kalau Pontian ada such resort, they'll come to us.

Kat Rompin tu dah jadi tempat Singaporeans datang hujung minggu - makan udang galah. Gerai-gerai yang ada tu kokak aje, but they like the udang galah.

Mangrove Resort ada bela ikan/udang dalam sangkar dalam sungai, orang boleh memancing sendiri dan bagi chef resort masak.

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...