Wednesday, February 29, 2012

KUL - BTJ - Bencana Melanda





Pemandu pelancong membawa kami ke permakaman  Ulama' Sheikh Kuala ia itu Sheikh Abdurrauf bin Ali AlFansuri atau diberi gelaran Shiah ( Sheikh ) Kuala. Makam Sheikh Kuala di kelilingi makam ulama'-ulama' lain iaitu , Teuku Pakeh Sheikh Ibrahim,  Sheikh Abdul Wahid ,Raja Manilo dan Teuku Abdurrahman yang ditutup dengan kelambu ( tiada gambar ) . Beberapa orang anak murid Sheikh Kuala juga disemadikan di situ - kesemua mereka adalah ulama'-ulama' besar  Aceh.

Makam ini terletak di tepi pantai Kampong Dayah dan tidak terjejas apabila tsunami melanda. Batu nesan ulama'-ulama' itu terdiri dari batu-batu hidup yang besar-besar.

 







Makam isteri ( berkain putih )ditempatkan di sebelah luar makam Sheikh Kuala.
















  Di  pantai Ulee Lheue pula Masjid Baiturrahim pula masih berdiri tegak - yang lain-lain semuanya ghaib , tinggal tanah kosong sahaja!

Masjid  Baiturrahim masih lagi dalam proses baikpulih hingga kini






Salah satu tiang surau yang didirikan pihak tentera Infanteri-1 Jaya Sakti bersebelahan dengan makam Sheikh Kuala!

Saturday, February 25, 2012

Demi Masa.....

Masa dulu-dulu, bila waktu petang kebanyakan orang akan keluar rumah bersiar-siar, ambil angin. Yang duduk di tepi sawah dapat nikmat angin petang yang tak terhingga, begitu juga yang duduk di kawasan pantai. Ramai juga lepak di tepi padang atau atas pangkin bawah pokok rendang depan rumah atau depan rumah jiran. Masa ini kanak-kanak dan golongan muda bermain untuk mengeluarkan peluh.

Adegan yang seronok dilihat ialah, bila bang Maghrib dilaungkan, kanak-kanak dan golongan muda cepat aje hungga naik ke rumah siap sedia nak solat ( takut mak bising ), tapi kaum bapa dan atuk-atuk ramai jugak yang masih santai lagi, buat-buat pekak badak ( sebab hati dah keras ) - kaum bapak nak habiskan rokok, yang atuk-atuk pulak nak habiskan serdak-serdak kopi o. Pendek kata bila bulan dah naik barulah buat selamba itik nak pergi ambik wudu'.

Seorang Ustaz muda telah diarah bertukar ke sebuah pulau terpencil di utara tanah air. Ustaz terperanjat bukan main -  ramai yang tak boleh baca al Quran, tak berapa bersolat dan ramai lagi yang tak ke masjid atau ke surau di kampung tu.  Mereka kata kampung depa takde bekalan letrik, isyy..kalau ada letrik kami tak jadi macam ni. Anak-anak dan isteri kami boleh mai mengaji kat surau  ( sebut anak isteri je, nama sendiri tak sebut pun! )

Kebetulan pulak masa tu dekat nak pilihan raya, tok wokil pun mai , orang kampung dengan diketuai Ustaz dok merintih tentang anak-anak sekolah tak dapat mengaji , letrik takde -  waktu malam semua gelap! Alhamdulillah tak berapa lama sampailah bekalan letrik kat kampung tu! Terang benderang kampung macam syurga dunia, happy bukan main depa tu! Next election nak pangkah lagi tok wokil ( yang memang nak KENA  tu!! ) walaupun tunjuk muka 5 tahun sekali!

Alkisah sejak maghrib , punya tunggu makmum tak mai-mai, jauh sekali anak-anak dan isteri-isteri nak mai mengaji - hanya Ustaz, Tok Imam, Tok Bilal dok jemaah 3 orang - bila Tok Imam dan Tok Bilal balik, Ustaz dok cokoh sorang-sorang dalam surau, masih tak putus harapan lagi.

Bila Ustaz balik dari surau , rupanya riuh rendah setiap rumah orang kampung tu................ tengah seronok menonton tv ( masa tu belum ada Astro! )

 Koho tinggi Ustaz angkat tangan minta taufik dan hidayah !




Wednesday, February 22, 2012

The Happy Creepers











 I had a hard time taming these creepers.  They can easily  turn wild and bushy and become out of   control!


Saturday, February 18, 2012

Setiap Penyakit Ada Ubatnya

Kita menentang sekeras-kerasnya tok laki yang  menganiaya isteri . Kadang-kadang tertanya-tanya jugak kenapa mereka suka menaikkan kaki atau tangan atau tendang terajang isteri? Ada tak  para akademis yang buat kajian tentang perkara ini. Mungkin ada tapi , tak dipublish lagi!

Ada juga yang suka membuli isteri atau marah-marah isteri depan orang ramai atau depan kawan, menyebabkan ramai orang benci dan sakit hati pada sibangang yang bernama suami tuh!

Kami ramai-ramai pernah berbincang - cuba meneka-neka punca jadi begitu., selain keturunan - ia itu bila tengok bapak pukul mak, bila dia kawin, dia pun ingat dia dapat pakej yang sama. Ada isteri yang sengsara sampai ke tua, ada juga yang beri kata dua kat suami - kalu mu te aku sekali lagi , aku nok suruh pok sedare aku  Derih Gedebe te mu sapa mapuh! Menggigil jugak lutut sang suami. Rupa-rupanye orang yang suke te ore pue tu, dok lah kuat @ dok berani sangat!

Pak lawak yang suka malukan isterinya tu, pernah jugak dapat habuan dari sahabat isterinya sendiri.......

Eh , Komeng...aku ingat engkau ni selalu kena buli dek budak perempuan kat sekolah dulu tak? Sebab tulah dok balas dendam tak habis sampai hari ni kan?

Merah padam muka si Komeng ( sebab yang beri habuan tu kaki buli budak jantan masa sekolah dulu )

Lalu Komeng tak  bagi dah  bini dia berkawan dengan si Senah Kaypoh!

Ada si Senah Kaysah?

Wednesday, February 15, 2012

Demi Masa....Sesungguhnya

.......manusia berada dalam kerugian .

Semasa sakit terlantar di hospital, takut dan sedih tak terkira sebab badan dah tenat dan macam tak ada harapan nak pulih seperti sedia kala . Sepanjang sakit berbulan tu, isterinyalah yang menjaga. Anak lelaki ramai tapi semua kerja dan tak dapat cuti.

Yang tengah sakit tu sangat gusar , jadi gerun dan takut, kerap kali menjerit dan terlolong-lolong tak keruan hingga mengejutkan pesakit lain. Ada kalanya pula terlalak-lalak menyanyi lagu pop yeh yeh zaman tahun 60an dulu....Oh Fatimah, hinggakan isteri naik malu dan naik geram, sebab nama dia Besah, bukan Fatimah.

Tak pernah pun dia mengajar anak-anak bersolat dan dia sendiri pun sekali sekala aje lalu tepi masjid. Bila dah  tersadai di atas katil hospital, walaupun masih berpeluang bertaubat, beristighfar tapi tak terucapkan hingga masa berlalu dengan sia-sia dah berbulan lamanya. Akhirnya terpaksa bertarung dengan sakratul maut tanpa kekuatan nak menyebut nama Allah atau lain-lain zikrullah - yang boleh melembutkan lidah dan membasah tekak. Orang keliling tak tahu berapa berat musibah yang ditanggungnya  -  isteri yang taat setia di sisinya pun tak sedar suami sedang terkapai-kapai...

Kaum kerabat dan jiran tetangga  sibuk buat persediaan - mandi mayat, siap kain kafan dan sebagainya, ada yang bacakan ayat-ayat suci - anak-anak buat tak kisah je, depa dok sibuk dengan drama tv !

Pendek kata seseorang itu mendapat  hasil di atas apa yang diusahakan  atau tak dapat apa-apa hasil sebab tak pernah ada apa-apa usaha .......




Monday, February 13, 2012

A Bludger, Eh?

Kawan saya memberitahu dia sangat malu bila mendengar jiran dia menceritakan perihal betapa tak puas hatinya dia terhadap menantu lelakinya . Katanya menantunya tak pernah mengeluarkan sesen pun duit belanja harian ( melainkan duit hantaran  dan duit maskahwin ) sejak lepas kahwin hingga dah dapat 3 anak! Pendek kata bukan main best dia, makan minum, berak kencing semua free bila duduk bersama mertua! Dan dengan penuh geram mertuanya menyambung kata - orang-orang muda sekarang mudah aje nak hidup senang- kawin dengan  anak orang kaya , dapatlah segala kesenangan !

Seorang teruna yang baru saja hadir kursus perkahwinan - apabila penceramah menerangkan tentang tanggung jawab suami yang kena menyara isteri ( walaupun isteri bergaji besar dan anak orang kaya ) - tempat tinggal, makan , pakai dan susu anak  - ramai yang menggaru kepala . Ramai yang risau takut tak dapat  memenuhi tanggungjawab tu! Tapi penceramah pulak berseloroh ( atau serious? ) mengatakan, apa susah, kawin aje dengan anak orang kaya, selesai masalah!

 Memang tak patut!

Mengajar orang-orang muda yang nak jadi suami jalan pintas untuk dapat kesenangan segera ! Bila dah kahwin nanti senang-senang aje melepaskan tanggungjawab  sebagai suami terhadap isteri dan rumah tangga! Akhirnya sampai ke tua menempel dengan ibubapa, atau ibubapa mertua atau isteri. Sepatutnya berilah nasihat yang betul - bincanglah dengan isteri cara bagaimana nak selesaikan masalah mereka, mintalah keredaan isteri supaya dapat membantu suami dalam rumahtangga dan seumpamanya.

Ramai isteri yang teraniaya, bila terpaksa menelan segala kepahitan dengan berdiam diri. Ladies out there, kalau anda teraniaya mental atau fizikal, ketahuilah hak anda - belalah diri anda dengan bantuan orang-orang yang tersayang  dan buat aduan dan buat penyelesaian di Mahkamah Syariah.

Ada yang kata pegi mahkamah pun bukan dapat selesai masalah - dok wang  wing -   wang wing bertahun-tahun angin! anak dari umur 1 hari hingga dah sekolah  - mak ayah dok turun naik mahkamah tak habih-habih lagi!

Iye ke?

Bior bebenor akak oiii!.......or rather..... bior bebenor Mahkamah Syariah?? Ini juga merupakan satu penganiayaan...terutama pada wanita!



Friday, February 10, 2012

Letaklah Al Quran Di Tempat Yang Mulia









Orang mudah pandang serong kalau seseorang tu tak menampakkan kewarakan dalam penampilan atau dalam percakapan . Selalu timbul prasangka dan kata nista - orang tu jahil, orang ni tak cukup Islam, orang sana tak tahu Islam tapi nak kecek fasal Islam atau  habih doh punoh budok tu paka tudung napok rambut!

Suatu masa saya pergi berjumpa seorang ustaz, yang masa tu tengah interview kemasukan baru orang-orang awam  dalam kelas Tilawah Al Quran.  Salah seorang calon yang masuk ialah seorang pemuda awal 20an. Ustaz pun tanya beberapa soalan mudah , lepas itu di suruh baca Al Quran, mana-mana surah yang dia pilih sendiri ( ujian untuk menentukan kelas ). Apa lagi terkejutlah pemuda tu, sambil menggeliat-geliat , ohh... ahh... - kena baca jugak ke ustaz? akhirnya dia pun baca dengan kurang lancarnya, tapi pada asasnya bacaan dia betul. Begitu hebat pemuda itu yang berusaha untuk memperbaiki dirinya walau pun dia ....................Awang Rempit!


Seorang Qari ( iaitu seseorang yang Hafiz Al Quran beserta ilmu Qiraat dan Hafiz al Hadith ) dari Mesir dibawa melawat sebuah masjid di KL - beliau ternampak seorang membaca Al Quran dengan diletakkan Al Quran itu di atas silanya ( serupa macam letak atas  kaki ) . Beliau segera mengambil al Quran  dari pembaca itu dan terus menjunjung dan menciumnya dengan kata-kata - janganlah diletakkan AlQuran yang mulia ini di atas kaki!

Pada awalnya jemaah masjid tak tau pun siapakah yang berkot dan bertali leher tu!



Monday, February 6, 2012

Waiting For Morning Light






These hydrangeas ( Bunga Tiga Bulan or Siti Zubaidah ) are very dear to my heart. I took the plants from my kampung about 15 years ago. 




Purple with a tint of pink





.........purplish blue





                        

          ............ or purplish pink. All the flowers above came from the same tree.

I remember my mother used to water her plants with indigo,she wanted her pink hydrangeas to turn real blue or purple. And it work!

How to propagate the hydrangeas :


Just cut the young branch.....



and plant it right away....InsyaAllah it will grow very fast




If you cut the old branch - it will take time to grow . Happy hydrangeaing!



Thursday, February 2, 2012

Pengorbanan Isteri

Seorang isteri yang baru kematian suami telah pergi ke hospital untuk mendapat rawatan sakit pinggang dan sakit di bahagian atas peha sebelah kiri. Dia menceritakan dia telah menjaga suaminya yang sakit terlantar selama dua tahun. Pada mulanya suaminya didiagnos mendapat barah tulang bahagian atas belakang. Setelah dioperate dan dibuang tulang yang berkanser itu suaminya pulih.

Setelah pulih dari kanser sepatutnya suaminya dah boleh berlatih berjalan , tapi akibat kedegilannya tak mahu makan ubat diabetik dan lain-lain ubat yang berkaitan, kencing manisnya menjadi tidak terkawal mengakibatkan strok. Letch kata dia mendapat sakit pinggang kerana mengangkat suaminya ke bilik air tanpa pertolongan anak-anaknya. Walau pun ada dua anak lelaki yang dewasa tinggal bersama, tapi malangnya suaminya tidak membenarkan anak-anak membantu - dia nak L juga yang mengangkatnya.

Letch sangat kesal kerana suaminya enggan mematuhi memakan ubat-ubatan yang disarankan doktor yang menyebabkan penyakitnya jadi tak terkawal. Letch kata dia berumur 60 tahun, tak larat nak mengangkat yang berat-berat. Sekarang ni, dia pulak yang terpaksa berulang alik ke hospital untuk merawat dirinya -  yang sakit dah mati, yang tinggal menanggung siksa.

Saya rasa ramai je orang yang mendapat penyakit kronik - darah tinggi , kolesterol dan diabetik yang tak percaya dengan ubat doktor - mereka kata banyak bahan kimia dan memberi kesan sampingan. Ramai yang memilih perubatan alternatif atau tidak menghiraukan langsung penyakit mereka. Tak taulah mana satu yang terbaik - ikut atas keyakinan masing-masing - doktor atau jurujual ubat-ubat skim piramid yang boleh mengubati semua jenis penyakit dalam satu botol!