Friday, March 9, 2012

Laamaaa Punya Cerita.........1



Masa ditingkatan lima dulu , I had 2  best friends ( besides a few more best friends since primary school ) , tapi selepas tahun 70an dah putus hubungan hingga kini. Kami dari sekolah yang berlainan tapi tinggal di asrama yang sama . 

Yang bestnya, Norizan Mohd Nor ni , masa sekolah dulu punyalah serabai, muka comel ( ada keturunan Arab ), tinggi dan ada sikit dugong ( masa dulu tingkatan 5 tak pandai lagi nak pasang badan!) Sangat baik hati dan sangaaaat kelakar. Seorang lagi ialah Maznah - orang Kuantan jugak, emak dia ada kilang tenun songket dan sutera. Dia ni kecik molek dan comel, tak payah maintain apa-apa lagi dah!

Suatu hari Zan balik dari sekolah  bawak berita - Timah, Timah...engkau tau tak  Y classmate aku .... ada kirim surat kat engkau, nak berkenalan. Tapi sorilah aku dah baca, sebab teringin nak tau apa orang tulis bila nak berkenalan dengan girl. Nah, nah ambik surat ni kau bacalah....
Ye ke ?   engkau bacalah biar aku dengar......
Zan pun baca surat tu kuat-kuat , tapi I dah tak ingat isi kandungannya.

Seminggu kemudian lepas balik sekolah pada hari Jumaat...Timah, Timah.. engkau tau Y ajak kita tengok cheap matinee , tapi aku tak ingat dah, minggu ni ke minggu depan....nantilah hari Isnin aku tanya dia . Rupanya Y ajak tengok wayang pada hari Ahad hujung minggu tu - Zan balik beritau eh, engkau tau Y tunggu kita kat panggung wayang hari Ahad lepas, dia  tunggu kita sampai berpeluh ketiak!

Lepas peristiwa tu dah tak timbul cerita Y, dah malas nak kesah , dan Y pun dah give up agaknya!

Di asrama tu pulak kapten asrama ialah seorang pelajar dari Trengganu , juga dari sekolah yang berlainan . Kita orang bertiga punyalah tak suka kat dia, sebab dia tu ada poyo sikit ( mungkin dia jalankan tugas dengan betul , jadi nampak  macam poyo ). Suatu hari dia suruh pelajar berkumpul dalam dewaNG....apa lagi bila Zan dengar perkataan dewangg teruslah melekat nama Dewang. Tiap-tiap hari dia mesti ada cerita  fasal Dewang aka mengutuk that poor Dewang......eh, engkau tahu .....tadi aku tengok Dewang tu.......begitu, begini....Ada je cerita yang buat kita tergelak ( semoga Allah ampunkan dosa kami dan semoga Dewang hidup sejahtera dengan isteri, anak-anak dan cucu - cucunya! )

Pada pertengahan tahun 70an bila kami sekeluarga pindah ke Kuantan - I pergi ke kedai buku bapa saudara Zan ( ibu Zan bekerja di kedai buku tu ), bertanya kabar dia dan tinggalkan alamat rumah I di Kuantan.

Tiba-tiba suatu hari, bila  balik dari mengajar, Zan sedang menunggu I balik sekolah - punya terkejut  Zan  datang ziarah.

Zaaaaaaan.......lawanye engkau , tu dia.....body punya cutting,  macam Miss Universe...
( Zan dah cantiiiik dan bergaya dan dah jadi stewardess masa tu, tinggal di KL )

Timah......... engkau ada anak daaah.......aku belum apa-apa lagi.....mak aku pun dah bising..

Itulah kali terakhir kami berjumpa - lepas tu I ikut husben pindah  ke KL, KB, A Setar, Kucing dan patah balik ke KL ,  terputus terus hubungan dengan Norizan Mohd Nor! Mungkin kalau terserempak  kat tengah jalan dah tak kenal dah......

As for Maznah, tak pernah jumpa dah sebab 3 bulan sebelum periksa dia balik duduk kat rumah!

2 comments:

Deru Ombak said...

Sweet memory...

First love letter masa tingkatan 5 masih simpan ke hari ni.
My second daughter took over to take care of it. We laugh when my daughter start reading it.

The letter addressed to.
To my sweet saggittarius.. Haha,, I nak gelak tiap Kali teringat ...

Kerabu Jantung said...

Dear Deru Ombak,

masa sekolah paling manis, banyak pengalaman baru, kawan-kawan baru dan takde tanggung jawab tertentu ( selain kena pas periksa )

pelajar sekolah sekarang terbeban dengan pelbagai tugasan dan kena dapat all A1s in the exam.habis stress sekeluarga dari ayah, mak sampai ke anak-anak bila time periksa!

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...