Saturday, April 7, 2012

Nona Ros





Masa kecik -kecik dulu paling tak suka bila tengok kueh ni..... 







Nama kampungnya ialah beronok, nama glamour pulak Nona Ros.


Setiap bulan puasa arwah mak suka buat juadah dari sagu - pengat sagu, kueh beronok , katanya menyejukkan tekak sebab ia lembut dan menyegarkan .

My sister went overboard - phobia kat kueh Nona Ros. Pernah masa balik kampung dulu- dulu ( 20- 30 tahun dulu ) dia selalu komplen .......Mak Su Nah suka jual kueh beronok kat kantin dia ( kantin ofis tempat my sister kerja ) , aku tak suka betul tengok kueh tu, kenapalah dorang  suka sangat makan kueh beronok !

...eh engkau ni, biarlah orang nak makan yang kau susah tu bakpe...

Tulah, hari-hari jual kueh beronok, laku pulak tu....

I rest my case!

Beberapa tahun lalu dia buat kueh beronok untuk dihantar pada Mak Cik Gayah (  Tok Guru Quran tempat dia bertalaqqi ). Dia kata Mak Cik Gayah suka Nona Ros.

Suatu hari bila kami berbual di telefon, seperti biasa sembang macam-macam cerita yang benar dan yang merapu, ambik pakej TM Net boleh bergayut lama-lama......

Paling terperanjat bila adik tiba-tiba buat pengakuan,

Long , ingat tak dulu aku benci sangat tengok kuih beronok ? Tak taulah , le ni  aku suka pulak....Patutlah mak dulu suka makan rupanya memang betul dia lembut dan menyejukkan tekak.....

Jadi, sekarang ni engkau selalu buat kueh Nona Ros tu ?

Ada jugak , bila dah buat tu, bagi jugak  kat jiran...

Ahha.......( ke dah tua macam mak dulu? )

2 comments:

whm6840 said...

heheheh... mami saya pun suka buat kuih ni.. Tapi dia panggil, bahaso klate kuih "Geghok Kilak"! Sebab masa masak sagu tu kan kena digerak-gerak (kacau). Then, rupa dia berkilat.. :)

Kerabu Jantung said...

Hahaha! Panda Mami bubuh nama...
macam drama bersiri!

tapi rasa dia sedapkan?
guling dalam nyor muda parut - bagi banyak-banyak..pahtu makan nyor dulu, habis nyor baru makan kueh...