Wednesday, April 25, 2012

Tak Perihatin




Masa dulu-dulu ( tahun 50an, 60an, 70an ) ramai kanak-kanak takut tengok orang tua - terutama yang tinggal bersendirian. Macam-macam telahan yang dibuat, ada kata orang tua tu bela hantu, dan lebih teruk ada yang kata orang tua tu hantu, maklumlah keadaan mereka ada yang tak terurus, rambut putih menggerbang ( entah-entah sikat pun dah patah, minyak rambut pun takde )dan badan pulak bongkok. Mereka pun jarang nak menegur sapa kanak-kanak - mungkin ibu bapa kanak-kanak itu pun tak pernah ambil tahu hal mereka.

Banyak juga kita dengar cerita-cerita seram mengenai mereka oleh budak-budak kampung, konon kata setiap waktu maghrib mereka nampak lembaga putih dalam rumah melalui pintu rumah yang sedikit terbuka ( pada halnya orang tua tu pakai telekong sembahyang ) - tapi ada jugak ibubapa yang dengar cakap anak-anak mereka lalu menghebahkan pulak pada orang lain. Maka kian kesunyian orang-orang tua yang hidup bersendirian tu .

Kini baru kita sedar bahawa orang tua lelaki atau perempuan yang tinggal bersendirian adalah mereka yang terpinggir. Mungkin mereka takde sanak saudara, bila tua terpaksa hidup bersendirian , makan pakai mereka harap jiran kiri kanan yang membantu atau pun dapat bantuan Kebajikan Masyarakat. Kadang-kadang tu entah makan ke entah tidak.

Sedih jugak memikirkan nasib mereka, sudah tua dan tiada siapa peduli. Ada juga yang ada anak pinak tapi  anak pun hidup susah  - kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, anak-anak pulak ramai, jadi mereka tak dapat menolong ibubapa. Kalau menolong pun hanya dengan kederat mereka saja, wang ringgit  tak dapat nak dihulurkan. Dalam keadaan kesusahan itu masing-masing terpaksa bawak diri sendiri.

Saya rasa sekarang dah takde lagi orang yang hidup terpinggir begitu, maklumlah negara dah maju dan kaya - sedikit sebanyak ada jugak tertumpah pada rakyat jelata.Yang  berpeluang mendapat kekayaan tu ( jangan main bedal untuk sendiri dan suku sakat je ), bagilah sikit pada mereka yang doif merasa  tempiasnya. Asyik bagi kain batik, kain pelikat dan telekong sembahyang je.....Beras , gula, teh, kopi, susu , tepung, minyak dan sabun basuh baju tu nak guna hari-hari maaa..... dan kena beli!














No comments: