Thursday, June 7, 2012

Kisah Benar



Setelah menerima duit upah kerja pada hari tu, bukan main syukurnya dia - M bukak cerita -
Kak, semalam saya anak beranak kebingungan , duit belanja putus , dah tak tahu nak korek kat mana....
Anak-anak sedih, dah macam putus asa .  Bila dapat panggilan suruh buat kerja ( trim pokok dan cabut rumput ) - anak-anak gembira sangat , semua rasa lega.

( Suami M meninggal beberapa tahun lalu , bersusah payah memelihara anak-anak dengan gaji yang kecil dengan sedikit sebanyak duit tambahan buat kerja sambilan lain )

M bercerita penuh  senyuman , sedangkan air matanya mengalir ke pipi.

Kalau kita luangkan masa dengar cerita kesusahan orang-orang yang kita kenal , sudah tentu kita dapat menolong mereka sedikit sebanyak.

Kadang-kadang dalam lebihan rezeki  pada kita, ada rezeki orang lain di situ - walaupun sedikit!.







4 comments:

L said...

Auntie, nak tanya boleh? Mcm mane nak susun ayat ekh... kawan auntie ni anak2 umur berapa?

chop. bukan nak promote apa2 pun. xde. tp kalau boleh nak share idea and pengalaman yg saya ada untuk generate extra income. nothing tp do with mlm or such business. frankly speaking, saya sendiri tersentuh bila baca cerita kawan auntie ni. nak tolong bagi ikan saya x mampu. student lg. hehe. tp insyaAllah, boleh tolong bagi pancing. :)

kalau auntie x keberatan.

Kerabu Jantung said...

Alhamdulillah, L sungguh prihatin.
M dan keluarga berasal dari Bukit Tinggi Padang, berhijrah ke sini dan bekerja sebagai pembantu rumah - setiap hari 5 jam setiap rumah ( 1 sesi ) . Kalau ada extra work we'll hire her for 3-4hrs per session.
Anak prm sulung dah kawin, anak lelaki ke 2 sudah bekerja dan dua orang lagi sedang sekolah. Kerja tu untuk maintain day to day living, kadang-kadang tak mencukupi.

ps. You look pretty with the new look!

Deru Ombak said...

Dear KJ..

Sebenarnya kalau boleh bersedekah hari2. Biar pun seringgit sehari tetapi ikhlas tanpa Ada agenda yang lain.
Rezki yang Allah limpah ruahkan kepada kita, sebahagiannya adalah peruntukan mereka yang memerlukan.
I mengajar anak2 dari golongan mereka yang datang berhijrah kenegara kita, yang benar2 tidak berkemampuan untuk kelas tusyen. 2 kali seminggu itu I harp sangat dpt membantu mereka. Ada diantara anak2 mereka sgt cerdik.
Golongan mereka ni mmg rajin membuat kerja sambilan hujung minggu.

Kerabu Jantung said...

Dear D'Ombak,



Alhamdulillah, kita patut terus berusaha untuk menolong sesiapa yang memerlukannya dengan apa cara - yang kita selesa dan dengan kemudahan yang kita ada...

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...