Friday, July 20, 2012

Happy 26th Year.......Of Friendship!






Ramadhan Al Mubarak




Mula bertemu di suatu pagi bulan Ramadan  tahun 1986 di sebuah mini market di Kubang Kerian ( masa tu kami baru saja pindah ke KB ). Anak bongsunya Hazooka yang pada masa tu baru berumur 4 tahun berlari-lari dalam mini market  hingga hampir terlanggar saya. Dia pun meminta maaf dan perkenalkan dirinya dan saya pun perkenalkan diri saya .

Pada kali kedua kami bertembung pula di kedai Bata , juga dalam bulan puasa tu. Kali ini kami  bawak anak-anak  beli kasut raya . Bersembang panjang dan memperkenalkan anak-anak masing-masing. Habibti ada 3 anak and I ada 4 anak.

Pada bulan puasa itu jugak pada kali ketiganya kami bertemu di supermarket Pantai Timur ( the one and only pada masa tu ) . Apabila I hulur tangan nak ambik ayam dalam freezer tiba-tiba ada tangan lain yang juga nak ambil ayam tu.Tanpa kami sedari rupa-rupanya masing-masing nak beli ayam ( tak pandang kiri kanan dah ) tengok kat ayam yang tinggal sekor tu je !  Kemudian  kami berpandangan - lalu tergelak besar . Sampai sekarang dia masih dok kata I yang  bagi chance dia ambil ayam tu dan I pulak  ingat dia yang bagi  I ambik ayam tu...  dua-dua dah lupa!

MasyaAllah....I think Allah wants us to become friends..... let us be friends.  Hari raya ni sila datang  rumah saya  ( Habibti dapat pahala banyak sebab dia memulakan dulu! ).

 Di hari raya itu kami pun ziarah menziarahi mempereratkan silaturrahim dan persahabatan pun bermula dari situ... . Alhamdulillah! Rupanya sahabat adalah pemberian Allah. Setiap pemberian haruslah disyukuri dan persahabatan harus dipelihara selama-lamanya.

Begitulah yang dicatatkan dalam sejarah pertemuan kami sehingga ke dua-dua keluarga jadi family friends yang kekal hingga kini - dah masuk 26 kali bulan puasa. MasyaAllah, MasyaAllah, MasyaAllah...




Habibti recuperating in a hospital--------syafahallah!




2 comments:

ain1914 said...

seronok nya bila ada kawan bleh bertahan lama..

Kerabu Jantung said...

Alhamdulillah, kawan yang baik tetap kekal selama-lamanya!