Monday, September 17, 2012

Jual Rumah, Beli Rumah

Pada suatu ketika dulu, seorang kawan memarahi adik beradiknya yang suka beli rumah kemudian menjualnya semula dengan harga yang tinggi dan dapat untung berlipat ganda. Katanya korang ni, beli rumah kawasan bandar pastu jual pulak lama-lama orang lain dok dalam bandar korang pegi duduk makin jauh dari bandar!

Pernah seorang kawan yang berniaga  handmade  karpet  menceritakan ramai ahli keluarganya yang dah beli rumah di prime area seperti Bangsar , Taman Tun dan One Utama ( pada tahu 1990an dulu ) , bila harga rumah naik melambung mereka pakat-pakat jual rumah, dapat untung banyak pegi beli rumah di Rawang yang pada masa tu harga rumah sangat rendah. Sekarang mereka dah menyesal sebab, business mereka semuanya di KL, nak turun naik KL jauh, guna banyak minyak kereta,  -  kos pegi balik + tol+ makan minum dan lain-lain lagi, menyebabkan mereka rasa rugi dan menyesal jual rumah.

Pernah ada orang kata kat saya, you jangan dok kata nak jual rumah you  , orang sekarang semua ada duit berjuta, tup tup  terlepas cakap nanti tak berumah kita - mana nak cari rumah yang murah la ni. Beberapa tahun kemudian orang yang sama datang jumpa saya.....cikgu, kalau you nak jual rumah , jangan jual kat orang lain, jual kat I !

 Boleh kalau you nak beli...2 juta lock stock and barrel ( termasuk lipas, semut dan cicak yang suka berak  dalam rumah,  tikus yang datang pada musim mengawan setiap bulan Mei! )

Dia pun menjegilkan mata ........

Ek eleh, ada hati nak jual 2 juta  rumah buruk sekangkang kera , senget benget dan berkelarah  tu!.  Jual kat orang gila bolehlah!

Akak yang nak beli sangat kan? janganlah naik angin pulak!



Masjid lama di Istanbul , Turki. I would love to see the interior of this mosque. ( Google search )



Pendek kata kalau ada harta walaupun sekecil studio apartment, jagalah harta tu baik-baik! Jangan pulak bila dengar guruh di langit air tempayan dicurahkan.



No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...