Sunday, September 9, 2012

Siapakah Yang Harus Dipersalahkan?


Kalau pegawai rendah dalam jabatan tertentu dapat buat tuntutan perjalanan yang jauh melebihi pendapatan bulanannya, mesti tak menasabah kan?

Kalau ia berlaku dalam sesebuah jabatan adakah itu salah salah pegawai tadi atau salah ketua jabatan . Kalau pegawai buat tuntutan yang tidak munasabah , ketua jabatan atau sesiapa saja yang bertanggung jawab patut menyiasat perkara itu betul-betul barulah turunkan tanda tangan tu. Jangan main tenyeh je!

Kalau main pejam  sebelah mata sama saja macam orang yang memberi rasuah dan yang menerima rasuah .

Kalau perlakuan yang sedemikian tidak berubah atau tak diambil tindakan , lama kelamaan boleh menyebabkan sesuatu jabatan atau kerajaan akan hilang kewibawaan.

Nak jadi ketua bukan mudah, tanggungjawab sangat berat. Kalau nak jadi tok wakil kena fikir panjang, sanggupkah nak jaga kebajikan orang sekampung / sedaerah/semukim? Takut nanti dok jaga diri dan ahli keluarga sendiri je. Jadi wakil rakyat tak sampai sepenggal habis anak beranak puak gerabak dia dapat segala macam kemudahan!

Teringin benar nak tengok list calon-calon tok wakil , kalau boleh 3/4 dalam senarai  tu nama-nama baru , muka baru !   BELANAR ADA ORANG-ORANG MUDA YANG LEBIH PANDAI, LEBIH BERWIBAWA , LEBIH SAYANGKAN NEGARA DAN LEBIH AMANAH DAN YANG SANGGUP BEKERJA KERAS UNTUK NEGARA, AGAMA DAN BANGSA -  KENAL PASTILAH, PILIHLAH  MEREKA pulak.................






No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...