Monday, October 8, 2012

Gila Talak



Anda tahu tak tentang gila talak?

Masa saya kecik dulu selalu dengar cerita tentang orang yang gila talak - hidup mereka tak keruan, rambut kusut masai dan suka cakap sorang-sorang. Alkisahnya orang yang gila talak ni sebenarnya ialah yang dah terlanjur mencerai isteri 3 kali ( ni mesti kes orang panas baran! ) - bila naik marah je,terus nak cerai isteri.


Alceritanya ada seorang lelaki yang dah terlanjur mencerai isteri sebanyak 3 kali tu, setiap hari dia pergi tunggu depan rumah jandanya, sampai ahli keluarga bekas isteri terpaksa berkeras dan menghalaunya dari situ. Ia juga mengganggu ketenteraman axed-wife yang  dah tak nak tengok muka dia . Lagi pulak mungkin menutup peluang orang lain yang ada keinginan nak menikahi wanita itu.

Bagi ahli keluarga lelaki pulak menuduh pihak isteri dah ahli keluarganya telah menganiaya dan sengaja nak memalukan silelaki tu. Ada juga yang kata pihak perempuan telah membomohkan x husben tu biar jadi sasau gila talaq sebab nak membalas dendam adanya....

Memang dah jadi kebiasaan orang kita,bila dilanda musibah jarang nak muhasabah diri, sebaliknya pula menuduh orang sakit hati kat depa dan ' buat ilmu ' biar sampai dia jadi gila atau jatuh sakit yang teruk yang takde harapan baik.

Tak semuanya betul kan?

Dalca Yang Paling Berdalca

 Masa anak-anak kecik kami kerap berpindah randah - dari satu negeri ke satu negeri. Setiap sebuah negeri kami tinggal selama 3 tahun - pali...