Thursday, January 17, 2013

Tertelan Mata Pancing




Kena berjaga-jaga sikit kalau ada pembantu yang kerja dari rumah ke  rumah - tuan rumah jangan jadi macam CIA dok suka dengar  cerita yang dijaja oleh pembantu rumah! Kita kena beringat, kalau depa pegi war-warkan cerita orang lain, sudah tentu cerita yang berlaku dalam rumah kita juga akan jadi  berita hangat yang mereka boleh jual!

Pernah berlaku pada seseorang , pembantu rumahnya  menceritakan perkara yang berlaku dalam keluarga tuan rumah pada pembantu rumah jiran .Pembantu jiran itu menceritakan pulak pada majikannya. Nak dijadikan cerita majikan ni  kebetulannya bermulut CNN - dengan tak menyempat- nyempat lagi terus menyiarkan berita panas kepada jiran-jiran yang lain. Akhirnya musibah yang menimpa seseorang ni tersebar kemerata dengan meluasnya.

Orang yang bermulut CNN ni pulak terbahagi pada dua, yang satu  ni memang hardcore punye, habis keaiban orang diceritakan pada orang lain termasuklah keaiban dalam keluarganya. Kumpulan yang satu lagi pulak kalau keaiban orang  disiarkan terus menerus unedited,  tapi keaiban sendiri disimpan rapat-rapat.

Akhir kalam kalau nak bukak mulut janganlah jadi macam ikan , main telan apa yang dicampakkan kedalam air  -  akhirnya tertelan mata pancing!


No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...