Friday, June 14, 2013

Firasat Orang Tua!







Jangan pandang remeh pada orang-orang tua, ramai dari mereka yang begitu bijak laksana - yang banyak pengalaman hidup dan sangat tajam pemerhatian mereka.

Nek Long seorang tua yang pendiam dan tak banyak mulut. Tak cerewet, tak suka membebel makan sikit je terutama bila dekat waktu solat. Kalau ada anak dara atau anak teruna dalam keluarga yang dah besar panjang dan layak berkahwin, dia pun mulalah mencari-cari jodoh untuk mereka. Katanya tak baik biarkan anak dara atau anak teruna bujang lama-lama, takut mendatangkan fitnah...

Alceritanya , dalam keluarga yang begitu besar sampai sekerat kampung waris warah dan dialah orang yang paling tua dalam keluarga.  Kadang kala kami terpegun bila dia mengeluarkan firasatnya

Si M tu, dari segi agamanya memang bagus, warak dan berilmu, tapi dia kurang sabar dengan duit. Iitulah perkataan sehabis tepat menerangkan sifat M. Ada yang  pernah terkena apabila dia mengajak lebih kurang 20 orang  pegi mintak tanah secara berkumpulan 15 tahun yang lepas. Sampai di pejabat tanah, dia pun tanpa warning terus mintak  sebanyak rm50 setiap orang sebab katanya nak bukak geran di pejabat tanah kena bayar . Nangoi yang ramai-ramai pun terkejut badak sebab dia tak cakap dari awal. Rm 50 bagi orang susah sangat besar maknanya! Selepas 15 tahun kemudian tanah tak dapat-dapat, dia pun buat selamba derk  . Rm 1000 tu besar , kalau nak beli tanah pun dah boleh bayar downpayment! Tak kira lagi duit minyak yang dia kutip dari semua orang yang menumpang kereta dia!

N pula  seorang yang kuat berpolitik dan dia menjadi salah seorang yang agak berpengaruh jugak dalam kampungnya. Nek Long kata, N ni kalau dapat kuasa dia akan gunakan kuasa untuk kepentingan diri - tengoklah dapat kuasa sikit pun dan bubuh tar dari jalan besar terus ke tangga depan rumahnya.

 Tahun 60an dulu, kalau bubuh tar sampai depan tangga rumah , hebat benar orang tuh!





No comments: