Monday, July 15, 2013

Dilemma Wanita







Tak tahu apa yang ada dalam fikiran Kak Semah setelah sekian lama berkawin dengan Abe  Derih , last-last sekali dia  wat tok caro kat Abe Derih . Ikut dio lah nak puasa ke tak puasa, nak gi solat Jemaat ke tak.. Kak Semah dah letih dok mengepung Abe Derih setiap kali bulan puasa dan waktu solat. Dia pun ambik jalan sendiri - masing-masing jaga kubur sendiri ( walaupun Islam menyarankan nasihat menasihati antara sesama Islam ). Ada kawan dia kata kalu tok laki hok tak masuk iman walau pun dah nak masuk kubur - boleh je mintak fasakh! Tapi dia kurang arif tentang tu, nak tanya orang malu , nak gi opis tok kadi jauh sekali.....

Lain pulak dengan tok laki Kak Joyah , Abe Seman  tiba-tiba jatuh tergolek, bila diangkat dia dah meninggalkan alam maya.  Meraung bukan main Kak Joyah - katanya tok laki tinggalkan dia gitu saja ,sekurang-kurangnya kalau sakit sempatlah dia menjaga ( atau pun sempat jugak Abe Seman bertobat ).

Alkisahnya Kak Joyah tiap-tiap hari  berdoa pada Allah memohon kebaikan dan membaca Al Quran untuk disedekahkan pada arwah suaminya.  Ada pulak seseorang ( kaki pau lah tu! ) beritahu , kalau sayangkan suami kena  upah orang alim buat amalan/zikir mohon keampunan untuk suami. Tak tahulah apa jadi sesudah tu, yang nyata Kak Joyah sanggup buat  apa saja sebab dia banyak harta - semata-mata sayangkan arwah suaminya!

Makan besarlah si kaki pau tuh!







No comments: