Sunday, July 21, 2013

Tegar!







Rupanya ramai jugak ustaz-ustazah menghadapi pelbagai cabaran apabila mengajar Al Quran pada orang dewasa. Mengajar orang - orang lama mengaji banyak kekangannya disebabkan ada antara mereka yang benak sikit, ada yang malas , tak mengulangkaji dan tak cuba perbanyakkan bacaan malah ramai jugak yang ego dan panas baran!

Seorang ustaz muda menceritakan pengalamannya bila menegur bacaan salah seorang dari mereka  yang membaca dengan menyebut huruf  خ bertukar dengan huruf  ح - beberapa kali teguran, akhirnya pelajarnya itu menepuk meja dengan kuatnya sambil berkata ..BETULLAH YANG SAYA SEBUT TU!!!!! Ustaz muda yang baru berumur 20 tahun tu pun terkejut besar , bila balik ke rumah terus demam kerana terkejut.

Pengalaman lain pulak ialah apabila Ustaz mentafsir Al Quran di sebuah masjid - ada ayat-ayat yang ditafsirkan itu dikaitkan dengan ayat - ayat di beberapa surah lain dalam Al Quran . Salah seorang jemaah naik marah......
Apa ustaz ni ? buat orang macam budak-budak, sekejap buka muka surat ni, sekejap suruh buka muka surat lain pulak....

Doh nok wat lagu mano......yang diajarnya tu bukan calang-calang orang! Pernah ada yang mengungkit, saya belajar ni bukan free!






No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...