Tuesday, October 29, 2013

Adventure Tahun 60an.......1



....ke Kampung Aur!



Pada tahun 1960an saya akan ke  Kampung Aur (kampung datuk nenek dan sedara mara ayah saya ) setiap kali cuti sekolah di akhir tahun . Dari Rompin nak pergi ke Kampung Aur kena naik bot penambang merentas muara Sungai Rompin hingga sampai ke seberang sungai ke Kampung Lanjut. Dari Kampung Lanjut naik keretapi ( kepunyaan Rompin Mining Co / ROMPINCO ) ke Bukit Ibam iaitu kawasan lombong bijih besi ROMPINCO ( ke rumah arwah Pak Kecik Rani yang bekerja di situ), bermalam di sana dulu. Pada keesokan harinya naik pulak Land Rover pergi ke Jeram. Sampai di Jeram kena naik bot   menyusur Sungai Aur selama beberapa jam barulah sampai ke Kampung Aur .

Setelah syarikat lombong bijih  di Bukit Ibam tutup, keretapi pun dah hilang entah ke mana. Selepas itu kerajaan telah membuka tanah rancangan  dan membina jalan raya .Jadinya lebih mudah orang Rompin dapat pegi terus ke Kampung Aur melalui jalan darat

 Pada tahun 1971 , berlaku banjir paling besar di Pahang - kampung yang terletak di tebing Sungai Aur itu habis tenggelam dan akhirnya semua penduduk  berpindah dari situ . Bukit Ibam pulak berkembang menjadi bandar dan banyak peluang pekerjaan walaupun syarikat perlombongan dah tiada. Selepas Bukit Ibam, wujud pulak bandar-bandar lain seperti  Muazam Syah . Rupanya bandar-bandar ini berkembang disebabkan pembukaan tanah-tanah rancangan -Pahang Tenggara,  DARA diikuti pembukaan estet Tabung Haji dan Rancangan tanah Felda. Rompin jadi makmur dengan aktiviti pembalakan.

 Saya pun dah tak pegi ke Kampung Aur lagi, sebab sedara mara semua dah pindah ke Muazam Syah, Bukit Ibam dan ramai juga yang masuk Estet Tabung Haji dan juga  skim Felda. Lagi pulak saya dah keluar dari kampung meneruskan pengajian saya, bekerja , berkahwin dan menjalani kehidupan jauh dari kampung halaman.....


Artikel di bawah ini adalah dari Carian Google.

The Federal Route 63, together with Jalan Lanjut (Pahang State Route
Jkr-ft--.png), was originally a light railway track constructed by Eastern Mining & Mineral Company (EMCO) (later ROMPINCO) from Bukit Ibam to Kampung Lanjut near Kuala Rompin to transport iron ore. The construction of the railway was started in 1955 right after the state government of Pahang granted permission to EMCO to open an iron mine at Bukit Ibam. However, the railway service was short-lived and was closed down in 1960s after the iron mine was shut down. As a result, the light railway track was dismantled at the end of 1960 and was replaced by two paved roads instead (Federal Route 63 and Pahang State Route



Sunday, October 27, 2013

Haru Biru!



Imam muda( berumur 25 tahun ) yang kami kenali ini sungguh berketrampilan - seorang Hafiz dan mahir Qiraat 10, suara lantang bila membaca kutbah Jumaat atau kutbah raya , jadi jurunikah dan ada sijil menyembelih lembu , kambing dan yang seumpamanya .

Alkisahnya beliau jadi tukang sembelih semasa hari Raya Qurban baru-baru ni ,
Wah banyak lembu ustaz sembelih, mesti banyak dapat daging  kurban...
 Saya tak ambik daging kurban tu..
 Kenapa? tak boleh ambik ke?
Orang ramai berebut-rebut ambil daging dan ada yang sampai bergaduh
Eh, bukan ke ada kupon?
Memang pakai sistem kupon tu, tapi ada orang bawak 10 kupon, bila tanya dia kata tolong ambik kawan-kawan punya. Ada juga tuan punya qurban tak puas hati sebab tak dapat 1/3 bahagiannya, terus marah-marah....
Pulak dah...
Tahun ni saya jadi tukang menyembelih, jadi tak tahu fasal pembahagian daging tu!Tak tahu macam mana jadi celaru..

( Rupanya  qariah  tu ramai pendatang jadi ramailah penerima-penerima yang begitu melebihi daging yang hendak dibagikan ).

Tuan kurban kena redha sebab tak dapat 1/3 daging qurban tu, niatlah sedekah pulak.....

Tak habis cerita weh, tahun depan dok tak puas hati lagi!



Friday, October 25, 2013

Conversation.....







..........with my uncle........

video 


Can I have this big stone?
No, you can't , that's too big for you!
But I like this big one.........
Take that small one
The small one?Which one?
There, the white one
You mean, this one here? 
Yes, the white one
Ummmm...ahhh....it's too small ......
Yes, that small one
But you don't understand...the big stone make a big splash when I throw it in the pond.......

 






Wednesday, October 23, 2013

Buat Teduh














Tambahan pulak kalau tingkap yang mengadap matahari jatuh..bagi teduh sikit dalam rumah atau bilik.




Monday, October 21, 2013

Buah Noni Yang Peramah!

















Buah noni banyak khasiat, cara untuk mendapat manfaat darinya ialah dengan mengisarkan buah noni yang telah masak ranum denga air secukupnya dan panaskan hingga sekali mendidih. Bila nak minum tambah sedikit gula atau madu atau mana-mana fruit juice untuk menambah sedap ( dan menghilangkan baunya ). Ada yang menggunakan buah noni  muda dimasak lemak sebagai lauk sampingan.




Saturday, October 19, 2013

Abe Leh Dok Mengendeng !






Masa muda dulu Abe Leh bukan main lagi, dok molek-molek dengan anak bini tiba-tiba buat agah nok berbini lagi. Puas jugak Kak Semah dok sakit hati , tapi Abe leh berkeras juga . Berapa lama dok pujuk Kak Semah suruh sain surat kebenaran sampai jadi gaduh, mula-mula gaduh kecik, lama-lama gaduh besar.  Abe Leh dok sakit hati pahtu dia nak ajar Kak Semah cukup-cukup, bawak calon isteri pegi tayang depan Kak Semah!

Akhir kalam jadi jugak Abe Leh menikoh lain. Kak Semah pun bertekad mintak cerai - dia nak tumpukan kerjayanya sepenuh masa. Memang pun asal usul Abe Leh nok berbini lain tu sebab ada sikit professional jealousy kat Kak Semah tu, selalu buat alasan Kak Semah sibuk sangat dan terlalu menumpukan kerjaya.

Kini Cik Mah berada dipuncak kerjayanya , anak-anak dah besar dan dah masuk kolej . As for Abe Lah selepas setahun kawin dan dapat anak satu dengan bini muda, mula dok kacau Cik Mah. Buat macam-macam  sampai hantar messenger nak pujuk Cik Mah berbalik dengannya! ( hingga kini tak putus harapan lagi )

Apa taknya hok  ada dalam rumah dok pakai baju kelawar siang malam, baru anak satu rambut dah mengerbang , Cik Asmah pulak dok pasang badan, dok pi seminar sana seminar sini, sampai bertembung dengan Abe Leh pun buat tak kenal...

Kira-kira padan jugaklah muka Abe leh tu!

Nak kawin dah pun kawin , nak anak , anak ada dah . Selepas gagal berumahtangga Cik Mah lebih suka hidup solo ( walaupun ramai je yang dok mengorat dan ramai jugak yang ajak dia kawin )



Wednesday, October 16, 2013

Tak Boleh Kata Apa Dah.....





Kak Z tinggal bersaorangan di rumah selepas kematian suami, anak-anak semua risau dan ajak duduk dengan mereka - mama pilihlah rumah sapa nak duduk...

Kak bukan tak suka duduk rumah anak-anak tapi tak berapa selesa, kut mana pun nak rumah sendiri jugak, lebih bebas dan lebih selesa. Lagi pulak malas nak tengok perangai anak cucu ( yang dah berbeza cara hidup ). Anak sibuk bekerjaya dok bagi kita makanan dari kedai  ( tak pernah sempat nak masak ), dengan cucu-cucu  tak keluar bilik  berfacebook dan macam-macam benda, tinggal kita sorang-sorang kat luar. Baik balik rumah sendiri, dok sorang-sorang pun taklah sunyi macam tu!

Kalau depa balik rumah akak pun macam tu jugak, bukan nak menolong di dapur, mak dengan anak sama je, dok memerap dalam bilik , bila kita dah siap masak barulah masing-masing keluar bilik nak makan ( yang sudah pun terhidang atas meja! ).
( hai anak cucu , sengal tang mana pulak sampai jadi macam tuh! )

Anak akak tu bukan muda lagi, umur dekat 50an tapi perangai macam budak-budak( macam masa sekolah dulu! ) Nama je doktor tapi tak pernah tanya kabar akak ni sihat ke sakit! Bila balik sekali sekala nak jugak kita ni bersembang dengan anak ( tapi anak sibuk dengan hal sendiri berchatting bagai! ). Kecik hati dek perangai anak cucu.

Kita ni pun cubalah menenangkan hati Kak Z yang gundah gulana tu...
Akak.. doktor memang begitu, kalau tengok kita sihat boleh jalan, boleh makan ,siap boleh masak untuk anak cucu lagi , kira oklah tu!.
( biasalah kan? bagi doktor kalau dah tak sakit, takdelah  masalah, kalau sakit barulah cari punca, beri ubat, monitor pesakit..)

 Kalau akak dah rebah terpukang tak boleh bergerak barulah depa nak ambik tahu kut......
( Nak buat macam mana akak oii, zaman dah berubah! )




Friday, October 11, 2013

Ibadat Qurban





.........yang menjadi tanda tanya...

Baru-baru ini Kak A mintak tolong kami masukkan namanya dalam senarai qurban di surau kami. Ketika suaminya masih hidup suaminya menguruskan hal-hal qurban. Malah suaminya begitu aktif menolong melapah dan memotong daging walau pun pada usianya lebih dari 70 tahun. Tapi setelah kematian suaminya Kak A tak nak lagi buat qurban di tempat lamanya, pada mulanya dia tak nak memberitahu sebabnya, tapi bila cerita-cerita fasal qurban terkeluar jugak apa yang terpendam di hatinya selama ni.

Katanya dia tak berapa suka sikap orang yang bertugas menyembelih lembu qurban di tempatnya sebab mereka mengambil bahagian-bahagian tertentu seperti kepala ( otak ), ekor - seolah-olah itu hak mereka. Bila daging yang siap dilapah  sampai ke tempat memotong dan membahagi-bahagikan untuk orang ramai, sekali lagi perkara yang tak disukai dilakukan oleh ajk di situ. Katanya bahagian daging yang elok-elok disimpan untuk mereka , yang lain-lain baru diagih-agihkan. Pernah jugak katanya dia dapat daging yang berurat dan keras. katanya walaupun sistem kupon dibuat untuk orang ramai datang mengambil daging, tapi ada kalanya orang yang sama datang mengambilnya beberapa kali dan ajk buat tak kisah je!.

Ini mengingatkan saya semasa di kampung, kawan keluarga kami telah qurban 2 ekor biri-biri, tapi bila dia  pegi ambik 1/3 bahagiannya   ia hanya mendapat 1 bungkus ( 1 plastik bag seperti bahagian orang ramai ) sahaja, sedangkan di rumahnya ramai sanak saudara yang menunggu untuk mendapatkan hak mereka. Dipendekkan cerita, rupanya yang tukang melapah dan menyiang daging dah bawak balik paha biri-biri ke rumah masing-masing!

Lebih kurang begitulah ceritanya , mungkin saya tersalah cerita di mana-mana. Tapi pokoknya ada berlaku penyelewengan di situ!

Kalau kerbau lembu kambing qurban 5-10 ekor depan mata pun orang cepat nak memunya - tak heranlah kalau duit selonggok yang tak bertuan ( hok kerajaang lah tu! ) ramai tukang pat pat nya, siapa dapat dia punya!!





Tuesday, October 8, 2013

Auk Bah!





1.

Teringat saya masa sekolah rendah dan sekolah menengah dulu.....setiap kali main netbal  mesti bergaduh, team kalah akan menuduh team yang menang main mengelat, main kasar, main tolak, main pentes kaki dan sebagainya! Bila masuk sekolah menengah pulak  bertanding antara sekolah, antara daerah - bila kalah main netbal  mesti yang kalah tu mula-mula sekali akan kata referee tak adil, tuduh pemain pihak lawan main kasar dan paling tak masuk akal sekali depa tuduh pulak pihak lawan pakai bomoh!

Pendek kata semua salah orang, tak pernah dengar pulak ada pasukan yang menyalahkan diri sendiri seperti  pemain kurang disiplin , tiada ketahanan mental, tak fokus, pasukan penyerang lembik, ponteng latihan atau lain-lain.

Habis kuat blame pun depa kata coach tak bagus - ambik coach dalam negeri kata tak bagus, ambik coach luar negeri , bila kalah coach tak bagus jugak......


11.

Bila terkena musibah mulalah mengungkit-ungkit, apa salah saya, saya tak buat apa pun kat orang, saya bayar zakat , saya banyak besedekah , saya, saya, saya........

Pendek kata takde salah dia. Dia tak pernah mengumpat orang, tak ambik kesempatan ke atas orang , tak memanipulasi orang untuk kepentingan diri, kalau berselisih faham, dia dengan mudah memutuskan  silaturrahim pun sebab dia tak buat salah kat orang , tapi orang yang buat salah kat dia.........

111.

Kalau benar-benar UMNO nak berubah , dalam pemilihan Umno ini kalilah......sebab kalau pilih jugak calon-calon yang  orang dah tak suka , tak taulah......mungkin lain kali orang pakat - pakat malas nak mengundi! Kalau Umno tak berani nak berubah , takut pulak penyokong-penyokong yang ramai-ramai kat bawah ni yang berubah hala!






Sunday, October 6, 2013

Yang Nampak Dan yang Tak Nampak






R sentiasa mengadu pada saya  yang dia kerap mendapat mimpi buruk. Mimpi buruk pula kerap berlaku bila dia balik ke rumah mak mertuanya. Ada antara sedara mara mak mertuanya kata yang mak mertuanya ada bela hantu, dia pun hairan, sebab mak mertuanya tak pernah tinggal solat.

Katanya apa yang menakutkan dia ialah salah seorang dari sedara mara mak mertua dia yang sudah tua ( yang juga dikatakan ada bela hantu ) - oleh kerana dia selalu sakit-sakit dia pun nak pass hantu dia kat orang lain. Dah pernah hantar hantu kat salah seorang dari biras R  , tapi oleh kerana biras R kuat semangat - hantu tak dapat mendekatinya.

Sekarang R rasa terancam, sebab dia sangat lemah semangat. Katanya dia kerap bermimpi orang tua tu datang ke rumahnya dan beritau dia  suka rumah  R dan nak datang duduk kat situ! Selain dari mimpi orang tua tu datang, dia juga bermimpi kanak-kanak kecil yang di bawa kepadanya ,suruh dukung dan timang kanak-kanak tuh! Kadang- kadang pula dia perasan yang suaminya masuk ke bilik semasa dia keluar dari bilik ( bertembung ) bila dia turun tingkat bawah rupanya  laki dia tengah dok nganga tengok tv .

Eh, bukan ke tadi awak naik ke bilik?
Tak de pun.....

Dah lama saya dengar keluh kesah R , dah pegi jumpa orang alim berubat dan sebagainya . Saya sungguh kasihankan dia .....dan sentiasa beri kata-kata semangat padanya.
Macam nilah , supaya engkau tak dalam ketakutan sepanjang masa dan tak berdosa menuduh-nuduh - benda yang engkau tak nampak tu engkau kira  takde apa-apa, cuma mainan fikiran ( sebab tak nampak kan? ) Tapi kalau engkau betul-betul nampak dan bertembung face to face ( bertaring , kuku panjang , mata merah, baju putih berserabai mabai  etc ) barulah engkau boleh kata itu adalah hantu jelmaan atau belaan seseorang ( you are really in big trouble! )

Erk....yang tukang nasihat tu pun kecut perut jugak....( mengenangkan kalau bertembung face to face....)

Tuesday, October 1, 2013

Jangan Makan Ubat Hospital?



Ada jugak di kalangan ahli keluarga saya yang tidak percaya pada perubatan moden. Mereka kata ubat -ubatan moden ( ubat hospital ) adalah dadah berkala yang boleh memusnahkan hidup manusia. Kalau  sakit jangan pegi jumpa doktor, nanti tak fasal-fasal doktor kata ada penyakit itu dan ini dan tak fasal-fasal kena makan ubat.

 Bijak lebih chek akak mengalahkan doktor !

Dok makan food supplement yang dijual secara downline dengan menyangka itulah ubat yang terbaik dan tak mendatangkan mudarat . Penyakit dah teruk , nak jalan dah tak larat,- depa masih lagi berkeras tak nakkan ubatan moden. Lebih baik depa minum air jampi ( yang tak murah jugak harganya ), mereka lebih yakin sebab air tak merosakkan tubuh badan dan organ dalaman .Depa kata kalau mereka dah terlalu tenat  atau  dah tak sedarkan diri - kalau orang nak bawak pergi hospital depa dah tak kisah dah , doktor boleh buat apa dia suka ( masuk air, masuk ubat atau masuk darah ke atau nak operate ke! )...sebab dia dah tak boleh mempertahankan diri lagi pada masa tuh!

 Maksudnya jumpa doktor ialah jalan terakhir bagi depa tu!