Friday, October 11, 2013

Pantang Lepa!





.........yang menjadi tanda tanya...

Baru-baru ini Kak A mintak tolong kami masukkan namanya dalam senarai qurban di surau kami. Ketika suaminya masih hidup suaminya menguruskan hal-hal qurban. Malah suaminya begitu aktif menolong melapah dan memotong daging walau pun pada usianya lebih dari 70 tahun. Tapi setelah kematian suaminya Kak A tak nak lagi buat qurban di tempat lamanya, pada mulanya dia tak nak memberitahu sebabnya, tapi bila cerita-cerita fasal qurban terkeluar jugak apa yang terpendam di hatinya selama ni.

Katanya dia tak berapa suka sikap orang yang bertugas menyembelih lembu qurban di tempatnya sebab mereka mengambil bahagian-bahagian tertentu seperti kepala ( otak ), ekor - seolah-olah itu hak mereka. Bila daging yang siap dilapah  sampai ke tempat memotong dan membahagi-bahagikan untuk orang ramai, sekali lagi perkara yang tak disukai dilakukan oleh ajk di situ. Katanya bahagian daging yang elok-elok disimpan untuk mereka , yang lain-lain baru diagih-agihkan. Pernah jugak katanya dia dapat daging yang berurat dan keras. katanya walaupun sistem kupon dibuat untuk orang ramai datang mengambil daging, tapi ada kalanya orang yang sama datang mengambilnya beberapa kali dan ajk buat tak kisah atau tak sedar apa yang berlaku..

Ini mengingatkan saya semasa di kampung, kawan keluarga kami telah qurban 2 ekor biri-biri, tapi bila dia  pegi ambik 1/3 bahagiannya   ia hanya mendapat 1 bungkus ( 1 plastik bag seperti bahagian orang ramai ) sahaja, sedangkan di rumahnya ramai sanak saudara yang menunggu untuk mendapatkan hak mereka. Dipendekkan cerita, rupanya yang tukang melapah dan menyiang daging dah bawak balik paha biri-biri ke rumah masing-masing!

Lebih kurang begitulah ceritanya , mungkin saya tersalah cerita di mana-mana. Tapi pokoknya ada berlaku penyelewengan di situ!

Kalau kerbau lembu kambing qurban 5-10 ekor depan mata pun orang cepat nak memunya - tak heranlah kalau duit selonggok yang tak bertuan ( hok kerajaang lah tu! ) ramai tukang pat pat nya, siapa dapat dia punya!!





No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...