Saturday, November 30, 2013

Interested In Handmade Tribal Carpet ?











Specification :

Handmade Tribal Carpet
Baby lamb wool - double knotted
Vegetable dye
About 58 years of age
8' x 91/2'
Collector's Item

Wednesday, November 27, 2013

Sab'ati Ahruf








Riwayat Imam  Hafs merupakan salah satu dari cabang Qiraat yang telah diriwayatkan oleh Jibril kepada Rasulullah SAW . Qiraat bermaksud, menerima bacaan secara bertalaqqi dan bermusyafahah . Dari segi istilah, Qiraat bermaksud salah satu bacaan yang digunapakai oleh salah seorang Imam Qiraat yang 7 atau 10 dari Toriq AsSyatibi atau AlJazari.
Di samping Qiraat, istillah Qari dan Muqri juga saling berkait rapat dengan Qiraat itu sendiri .

AlQori ialah orang yang arif 3 Qiraat secara bertalaqqi dan hafal matan.
AlMuqri ialah orang yang arif 10 Qiraat secara bertalaqqi dan hafal matan
( Di Malaysia masih belum wujud / belum diiktiraf AlQori dan AlMukri )

Qiraat yang diperbincangankan itu pula terbahagi kepada 7 Huruf berdasarkan hadith Nabi SAW iaitu :

عن زرٍبْن حُبِيش عَن أبَيً بْن كعْبٍ قال لقِيَ رسول ٱلله صلعم جبْريلَ فقال٠٠٠٠٠

..yang terkandung maksud:

Daripada Ubai bin Kaab berkata : bahawa Rasulullah SAW berjumpa Malaikat Jibril lalu bersabda : "Wahai Jibril sesungguhnya aku diutuskan kepada umat yang buta huruf di antara mereka lelaki dan perempuan, yang tua dan yang lemah , budak lelaki dan perempuan dan juga lelaki yang tidak boleh membaca sedikit pun ". Jibril menjawab " Wahai Muhammad , sesungguhnya AlQuran itu diturunkan di atas tujuh huruf ".

Petikan dari kitab Tajwid AlHuruf dan Mengenal Wakaf
Susunan Ustaz Mohd Rahim bin Jusoh






Makluman:   Bengkel Qiraat

Tempat: Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Gombak
Tarikh: 21 Disember 2013 (Sabtu)
Masa: 8.30 pagi - 5 petang

 Bagi yang berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang Qiraat 10, boleh berhubung dengan Persatuan Qiraat Malaysia .









Tuesday, November 26, 2013

Something To Ponder






The similarity of  date palm trees and palm oil trees


Date Palm Trees - Wiki Search



 
Dates -Wiki Search







Oil Palm Trees  - Wiki Search


Palm Oil Fruits - Wiki Search



Can they be distant cousins? One is so sweet and the other is very oily!








Saturday, November 23, 2013

Adventure Tahun 60an........10






google search



Tinggal kenangan......

Saya masih ingat rumah saya selalu didatangi oleh keluarga ayah ( mereka kadang-kadang datang dengan anak pinak dan bermalam di rumah kami dan juga rumah adik beradik ayah yang lain di Rompin ). Keluarga dari Kampung Aur  turun ke Rompin untuk berurusan di pejabat kerajaan - hal-hal tanah, harta pusaka, buat kad pengenalan dan lain-lain hingga kepada membeli belah ( masa dulu punyalah lembab urusan kerajaan - mereka datang dari jauh tunggu punya lama, kalau tak siap hari tu datang hari lain pulak ). 

 Bila Busu Mek, Kak Arah, Kak Chom dan Kada datang ke rumah , saya bukan main gembira. Tiap-tiap hari merayu supaya jangan balik cepat-cepat - duduklah lama-lama sikit kat rumah saya. Bila tiba masa mereka nak pulang , saya rasa sangat sedih dan kesunyian . Ada jugak perasaan kesal di  hati saya dan selalu tertanya-tanya, mengapa mereka duduk jauh sangat dari kampung saya...

Setelah saya tak menetap di kampung , saya seolah-olah putus hubungan dengan saudara mara . Kalau berjumpa pun bila ada kematian.  Saya dah tak kenal generasi yang muda iaitu cucu cicit sepupu sepapat saya . Tapi setiap kenangan yang manis bersama keluarga di Kampung Aur tetap subur di hati dan kasih sayang saya terhadap mereka tetap berkekalan fil yaumil qiamah.

Saya memanjatkan doa kepada Allah semoga ibu-ibu saudara dan bapa-bapa saudara saya, sepupu-sepupu dan dua tiga pupu serta anak-anak pupu yang telah pergi mengadap Ilahi agar dicucuri rahmat ke atas roh mereka dan semoga dihimpunkan di kalangan golongan orang-orang  soleh. Semoga segala budi baik dan kasih sayang mereka terhadap saya  akan mendapat ganjaran dari Allah swt  . Aamin.....

Entah kenapa saya jadi sayu pada entri ini - banyak jugak air mata saya tertumpah seolah-olah saya ucap selamat jalan pada orang-orang yang saya kasihi dan kehidupan zaman 60an......


Thursday, November 21, 2013

Adventure Tahun 60an.........9







Ghaib dari muka bumi!

Selepas banjir besar tahun 1971, Kampung Aur seolah-olah hilang dari peta , puas jugak saya Google takde terjumpa nama Kampung Aur  ( konon ceritanya tok nenek ayah saya yang membuka  penempatan di situ ) saya tak tahu setakat mana sahihnya  cerita tu, sebab tok dan nenek sebelah ayah telah meninggal dunia lama sebelum saya dilahirkan


Takde pun sebut nama Kampung Aur! google search 





Mereka kini menetap di kawasan baru  iaitu Bukit Ibam, Muazam Shah , Cemara, , Ladang Tabung Haji dan kawasan Felda! Semasa ayah saya meninggal dunia pada tahun 1990 saudara mara ayah datang punya ramai penuh rumah hingga ke tanah. Malangnya kebanyakan dari  mereka saya tak kenal - saya hanya kenal dengan sepupu-sepupu dan anak-anak sepupu yang sebaya dengan saya sahaja!

Semua ibu saudara dan bapa saudara saya dah tiada. Sepupu dan anak sepupu saya pun ramai dah yang mendahului saya. Kak Arah dan lama meninggal, begitu juga Kada meninggal ketika berumur 50 tahun. Sayalah orang yang paling rugi sebab tak kenal saudara mara yang lain-lain dengan lebih dekat sebab tinggal berjauhan dari kampung laman.

Adik saya beritahu dia baru saja pergi ke Kampung Aur , tapi katanya Kampung Aur dah jauh beza dari dulu, sungai dah cetek, tebing dah rendah dan ada rumah-rumah baru, dah jadi lain. Dah tak seronok sebab orang yang rapat dengan kita dah takde.

Bila-bila nanti kita pegi tengok Kampung Aur..
Boleh jugak , le ni tak macam dulu naik keretapi, naik perahu ikut sungai, lama baru sampai siap kena bermalam di Bukit Ibam . Sekarang ikut jalan raya dalam masa 3 jam dah sampai ke Kampung Aur .

Dan kami masih terkenang arwah Kada berenang dari pengkalan rakit tempat kami mandi manda hingga ke tebing sebelah sana sungai dan balik semula ke pengkalan dengan relaksnya . Kami dua beradik ternganga tengok - dok terfikir kenapalah ayah tak duduk di Kampung Aur , kalau tidak kami dah pandai berenang macam Kada!




Monday, November 18, 2013

Adventure Tahun 60an..........8






Tak sekolah...


carian google
.
Pada tahun 60an  dulu kalau tak lulus periksa darjah 6 tak boleh  naik tingkatan 1. Anak sepupu saya tak dapat menyambung pelajarannya di tingkatan 1, tapi mujur juga pada masa itu di Rompin diperkenalkan sekolah tambahan / lanjutan .Bagi  mereka yang tak lulus darjah 6 boleh melanjutkan pelajarannya ke tingkatan 1,(  sekolah petang dan berbayar ). Oleh kerana Kampung Aur takde sekolah menengah, sepupu saya masuk kelas lanjutan dan tinggal dengan keluarga saya di Rompin . Malangnya selepas tak berapa lama sekolah itu ditutup sebab tak cukup pelajar ( orang kampung tak mampu bayar yuran, walaupun rm 5 - rm 10 sebulan! ) . Saya masih ingat lagi Kada begitu sedih sebab tak dapat bersekolah.

Kada ingin sangat belajar di sekolah menengah macam saya . Sepupu saya ( mak Kada ) terasa benar kecewa kenapa anak-anak kat kampung tidak diberi peluang belajar - katanya lama-lama orang duduk di kuala  semua pandai, orang di hulu jadi bodoh dan ketinggalan . Tak berapa lama lepas tu barulah Kementerian Pendidikan buat polisi semua pelajar darjah 6 boleh naik ke tingkatan 1 secara otomatik. Maka ramailah sedara mara saya datang belajar di Rompin dan tinggal di asrama . Lepas tu ramai pula  yang tak dapat naik tingkatan 4 bila mereka gagal peperiksaan 3. Mereka yang gagal dok melepak - tak sekolah dan tak kerja hinggalah Kementerian Pendidikan buat polisi semua pelajar boleh belajar terus hingga ke  tingkatan 5 !

Ramai juga sepupu , dua pupu saya yang berjaya dalam pekerjaan dan perniagaan bila Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan . Dulu orang kampung punya susah, pekerjaan takde , hidup secara self sufficent .Bila dah ada pembangunan barulah ada perubahan ketara dalam kehidupan mereka .Ramai dah ada rumah besar dan kereta besar dan boleh kumpul harta . Ada jugak anak-anak sepupu yang dapat laki kaya. Alhamdulillah !






Friday, November 15, 2013

Adventure Tahun 60an......7






Dok melenggak depan pelamin!

Seingat saya majlis perkahwinan anak sepupu saya (  kakak Kada ) di jalankan selama beberapa malam . Setiap malam gong dan gendang dimainkan sehingga hampir pagi . Meriah bukan main! Ada majlis berinai dan majlis bersanding yang  dijalankan pada waktu tengah malam untuk sanak saudara sahaja . Oleh kerana Kampung Aur  kecik je , maka seluruh kampung ada pertalian darah, jadi seluruh kampung dijemput makan kenduri.  Anjung rumah penuh sesak dengan ( including yours truly ) kanak-kanak  perempuan yang sedang-sedang besar  ( 9 - 15 tahun ) dok melenggak tengok pengantin bersanding  ( punya tunggu dari pukul 6 petang sampai pukul 12 malam -  sanggup bercekang mata pulak tu! ).

Tahun 60an dulu orang kampung takde pekerjaan tetap, hanya menoreh getah atau buat padi huma. Nak dijadikan cerita suami anak sepupu saya tu agak berat tulang sikit ( maklumlah kahwin umur 19 tahun dan tinggal di rumah mak mertua, tak tau nak buat apa ) - pak mertua pegi toreh getah, mak mertua buat padi huma , menantu jantan dok riba tangan, lama-lama kena hambat dari rumah tu ( masa tu saya tak faham apa sepupu saya  dok bising-bising )  Setelah setahun dua anak sepupu saya jadi janda  beranak satu......Tapi lama kemudian dia dapat suami yang baru yang ada pekerjaan tetap ( kerja dengan syarikat perlombongan di Bukit Ibam ). Mereka memulakan penghidupan baru di Bukit Ibam!


Tuesday, November 12, 2013

Adventure Tahun 60an.......6







Buat kek ada icing!

Kak Arah dua pupu saya tu masih bujang masa tu dan saya suka jugak tinggal di rumahnya sebab dia banyak masa nak melayan saya . Beliau bertugas sebagai bidan kerajaan dan tinggal di quarters kerajaan. Rumahnya agak moden dan dia ada sebuah gramophone - saya seronok sebab boleh dengar lagu-lagu dari piring hitam . Tiap-tiap hari saya akan mainkan lagu kegemaran saya .....A little bit of soap - sedap benar le lagu tu masa tuh! Walau pun rumah Kak Arah ada serba serbi, saya lebih senang tinggal  di rumah di tebing sungai tu jugak!

Kak Arah pandai buak kek moden dan pandai buat icing pada cake . Bila kakak Kada kahwin , Kak Arah buat kek dengan icing - habis ternganga adik beradik tengok kek icing tuh! Yang bestnya, arwah Kak Arah bagi saya bubuh icing pada kek - saya pun buat memandai bukan main . Mak saya bising  ( sebab saya masih kecik ) , takut rosak kek pengantin!

 Saya dah tak ingat samada saya dapat makan ke tak kek tu....

Ada sebuah masjid yang baru dibina dekat dengan klinik kerajaan tempat Kak Arah bertugas. Lama kemudian saya dapat tahu rupa-rupanya kepala kontrek yang buat masjid dok mengorat Kak Arah. Pada mulanya Kak Arah marah-marah dan tak layan lelaki tu, tapi lama kelamaan saya pun dapat tahu Kak arah balik ke Labis ( Johor ) berkahwin di sana. Kemudian sok sek sok sek mak dan mak sedara cerita sesama mereka, rupanya suami Kak Arah dah ada isteri kat kampung ! Tapi saya tengok dorang gembira je, dan mereka dapat anak 4 orang .....





Saturday, November 9, 2013

Adventure Tahun 60an.......5





Ibu saudara!

Sepanjang masa  cuti saya akan tinggal di rumah sepupu yang terletak di tebing sungai, dan anak-anak sepupu pulak sebaya dengan saya. Rumah ibu saudara  pulak lebih jauh ke darat ,  kena jalan kaki agak jauh dan melalui jalan denai , kiri kanan jalan banyak pokok-pokok ( hutan kecil ).Walaupun saya sangat sayangkan Busu Mek ( yang menunjukkan kasih sayangnya pada saya hingga saya dewasa ), tapi  saya lebih tertarik nak bermain dan berteman dengan rakan sebaya...

Rumah Busu Mek besar dan panjang - tapi sangat kosong, tak berapa ada perkakas rumah. Dapur pulak dibuat di luar rumah. Di keliling rumah ada banyak pokok buah-buahan yang ditanam sendiri oleh  mak saudara saya tu. Tanah tapak rumah beliau beli dengan salah seorang jiran yang juga ada  pertalian darah. B  usu Mek menghadapi masalah besar apabila tuan tanah yang menjual tanah tapak rumah itu meninggal dunia - anak lelakinya datang menuntut hak ke atas tanah tu. Ibu saudara saya terpaksa akur sebab jual beli dibuat secara lisan dan tanah tidak dibuat pindah milik. Akhir sekali beliau terpaksa berpindah ke tempat lain  ( dengan begitu rasa teraniaya ), dan rumah itu diruntuhkan - kayu dan papan rumah telah diambil untuk mendirikan rumah baru yang lebih kecil dan lebih terpencil .

Saya pulak dok leka dengan anak sepupu ( Kadariah @Kada ) - selain dok main di sungai, masa cuti dihabiskan pegi balik ke  rumah Busu Mek, rumah Nek Long , rumah Pakde Tahir ( bapa saudara saya ) dan rumah Kak Arah, dua pupu saya . Walau pun ramai lagi sepupu-sepupu yang lain tapi mereka jauh lebih tua dari saya dan anak-anak mereka pulak jauh lebih muda dari saya. Jadi dengan mereka tu saya hanya sembang jauh-jauh jee!

Wednesday, November 6, 2013

Adventure Tahun 60an.........4





Padi huma di Kampung Aur!

Selain bermain di sungai saya juga mengikut sepupu pergi ke kawasan bukit kecil tempat dia menanam padi huma. Di kaki bukit ada anak sungai , sangat jernih airnya dan ia juga menjadi sumber tangkapan ikan. Kadang-kadang mereka  menuba ikan di sungai itu untuk mendapat hasil yang banyak.

Saya masih ingat arwah sepupu saya ( sepupu jauh lebih tua, boleh buat makcik ) memberitahu adalah salah kalau  menangkap ikan secara menuba . Masa tu saya tak tau sebabnya. Tapi saya ingat mereka curi-curi menuba ikan dengan menggunakan sejenis air yang dituang dalam sungai yang menyebabkan tidak berapa lama selepas itu banyak ikan timbul dan mereka boleh menangkap ikan dengan mudahnya ( sebab ikan dah pening-pening lalat ).

Sampai sekarang saya tak pernah tengok pokok yang diperah airnya untuk buat tuba. Saya pun tak tau di mana letaknya bukit  itu - mungkin dah jadi ladang Felda atau ladang sawit Felcra .Yang saya ingat bukit tu sangat cantik dengan pokok-pokok hutan dan tanaman pokok padi bukit, Bila saya balik ke Rompin, Kak Chom akan kirim beras baru ( padi huma ) sebagai buah tangan..


Sumber Wikipedia
Padi (Oryza sativa) merupakan satu daripada tanaman bijirin dan merupakan makanan ruji bagi ramai penduduk dunia termasuk di Asia, Amerika Latin dan Caribbean. Di Malaysia padi yang ditanam terbahagi kepada dua jenis iaitu padi sawah yang juga dikenali sebagai padi bendang, dan padi huma atau padi bukit

Sunday, November 3, 2013

Adventure Tahun 60an.......3





Tak tahu berenang!

Saya akan menghabiskan cuti panjang di Kampung Aur yang terletak betul-betul di tebing Sungai Aur. Tebingnya sangat tinggi ( melebihi 20 kaki ) dan kena turun ke sungai dengan tangga ( yang ditarah dari tebing ) Setiap pengkalan  ada rakit tempat mandi manda , membasuh pakaian dan  air sungai sebagai sumber air untuk minum dan kegunaan lain. Dalam keadaan biasa sungai cetek dan jernih, pasir kasar  menguning di gigi sungai. Walau pun kerap mandi sungai tapi tak reti berenang. Saya begitu geram tengok orang lain semua berenang macam ikan pergi ke kawasan lubuk ( tempat yang dalam ), saya je yang berendam ditempat yang tohor dengan pelbagai imaginasi - ada buaya dan naga jauh di dasar  lubuk dan ada istana pulak kat situ!



Ada suatu ketika hujan turun lebat pada malamnya dan air sungai penuh, keesokannya Kada ( anak sepupu dan juga kawan rapat saya berumur 10 tahun dan saya 11 tahun masa tu ) bawak saya naik perahu pergi melawat rakit  yang jauh sikit dari pengkalan kami . Saya rasa gerun naik perahu kecik tapi Kada kata takpe dok je diam-diam atas perahu tuh! ( hati begitu kecut, air sungai pasang penuh dan mengalir agak deras, kalau perahu tenggelam matilah saya sebab tak pandai berenang )

 Semasa Kada mengayuh perahu saya berasa begitu kagum dengan kepandainnya - dan bercita-cita nak mengayuh perahu sepanjang Sungai Aur ( bila pandai berenang nanti.! ) Kami juga pegi menangkap ikan  yang kecik-kecik dengan menggunakan sauk .

Kada memberitahu saya di seberang sungai ( dipenuhi hutan dan tiada perkampungan di situ ) ada banyak binatang seperti kancil, pelandok dan rusa yang akan terperangkap bila musim banjir . Dia ajak saya pegi keseberang sungai, tapi saya begitu takut ....Hingga hari ini saya teringatkan hutan di seberang sungai tu, dan menyesal sebab tak pergi.


Saya mengalu-alukan kalau sesiapa ada info tentang banjir besar 1971 yang menenggelamkan Kampung Aur .

Friday, November 1, 2013

Adventure Tahun 60an........2






Dok perasan kononnya dari keturunan Gengis Khan!

  Google Search


Pada tahun 60an dulu ramai keluarga ayah saya tinggal di Kampung Aur, manakala ayah , Makcik Yang ( adik ayah ), Pak Andak Bakar ( adik ayah ) tinggal di Rompin. Pak Andak jadi Penghulu Rompin dan setelah beliau meninggal dunia pada tahun 70an, jawatan penghulu diganti oleh anak sulungnya .Sementara di Kampung Aur pulak bapa saudara saya menjadi penghulu dan kemudian diganti oleh anak sulung lelakinya.  . Selepas tahun 70an barulah jawatan Penghulu dibuka untuk orang ramai.

Arwah Pak Teh Mohamad  bapa saudara saya pernah menceritakan bahawa great grandfather saya dan anak buahnya pendekar-pendekar  dari Kampung Aur  pergi ke Selangor menolong Tengku Kudin berperang dengan Raja Mahadi. Beliau menunjukkan  keris pendek dan  bekas mengisi air yang dibuat dari tanduk kerbau peninggalan arwah - konon kata depa tu orang dari Sulawesi. Masa tu saya baru berumur 9 atau 10 tahun - tak faham ape ke benda.  Bila dah berumur 30 tahun ke atas, barulah mula nak mengenal susur galur keluarga , masa tu semua orang tua yang ada dah mati, tinggal orang muda-muda yang tak ambik kisah hal susur galur - jadi tak dapat cerita sebenar  asal usul keluarga sebelah ayah.

Saya  lebih kenal Empress Dowager, Gengis Khan dan Dan Kublai Khan , Tamadun Sungai Indus ,  Asoka, Aurangzeb ( lebih dari Sejarah Melayu sendiri )- melalui pelajaran Sejarah semasa di sekolah rendah.dan kemudian  sekolah menengah tahun 1-3 yang silibusnya meliputi sejarah Asia Tenggara dan juga sejarah dunia. Tak tau lah sebab apa depa dulu-dulu dok ajar sejarah negara orang kat budak-budak sekolah rendah dan mengabaikan sejarah sendiri!

Oleh kerana arwah mak ada darah China, saya pun dok mengaku kata saya  ada keturunan pahlawan Mongolia ( akibat dari belajar sejarah Gengis Khan dan Kublai Khan! )Keturunan ayah pulak tertutup rapat dalam lipatan sejarah keluarga dan saya tak dapat nak kaitkan dengan diri saya.

Me husben selalu kata....
Mana ada orang Mongolia datang ke Tanah Melayu - China dari Kwangsi dan Kwangtung adalah.......