Saturday, November 23, 2013

Adventure Tahun 60an........10






google search



Tinggal kenangan......

Saya masih ingat rumah saya selalu didatangi oleh keluarga ayah ( mereka kadang-kadang datang dengan anak pinak dan bermalam di rumah kami dan juga rumah adik beradik ayah yang lain di Rompin ). Keluarga dari Kampung Aur  turun ke Rompin untuk berurusan di pejabat kerajaan - hal-hal tanah, harta pusaka, buat kad pengenalan dan lain-lain hingga kepada membeli belah ( masa dulu punyalah lembab urusan kerajaan - mereka datang dari jauh tunggu punya lama, kalau tak siap hari tu datang hari lain pulak ). 

 Bila Busu Mek, Kak Arah, Kak Chom dan Kada datang ke rumah , saya bukan main gembira. Tiap-tiap hari merayu supaya jangan balik cepat-cepat - duduklah lama-lama sikit kat rumah saya. Bila tiba masa mereka nak pulang , saya rasa sangat sedih dan kesunyian . Ada jugak perasaan kesal di  hati saya dan selalu tertanya-tanya, mengapa mereka duduk jauh sangat dari kampung saya...

Setelah saya tak menetap di kampung , saya seolah-olah putus hubungan dengan saudara mara . Kalau berjumpa pun bila ada kematian.  Saya dah tak kenal generasi yang muda iaitu cucu cicit sepupu sepapat saya . Tapi setiap kenangan yang manis bersama keluarga di Kampung Aur tetap subur di hati dan kasih sayang saya terhadap mereka tetap berkekalan fil yaumil qiamah.

Saya memanjatkan doa kepada Allah semoga ibu-ibu saudara dan bapa-bapa saudara saya, sepupu-sepupu dan dua tiga pupu serta anak-anak pupu yang telah pergi mengadap Ilahi agar dicucuri rahmat ke atas roh mereka dan semoga dihimpunkan di kalangan golongan orang-orang  soleh. Semoga segala budi baik dan kasih sayang mereka terhadap saya  akan mendapat ganjaran dari Allah swt  . Aamin.....

Entah kenapa saya jadi sayu pada entri ini - banyak jugak air mata saya tertumpah seolah-olah saya ucap selamat jalan pada orang-orang yang saya kasihi dan kehidupan zaman 60an......


2 comments:

ngasobahseliman said...

Salam Sis. Peristiwa-peristiwa kita "mendewasa" memang suatu yang menyentuh hati. In my case, sepupu sudah amat sedikit yang tinggal. Anak-anak sepupu sudah amat ramai yang tidak berhubungan. Sekarang dah ada what'sapp agaknya nanti ramai yang boleh berhubungan. Itu pun kalau mahu bertukar no telefon. I sudah ketinggalan jauh....Semoga Allah meredhai kita. Semoga semua dosa-dosa Allah ampunkan dan kita sejahtera diSANA. ameen....

Kerabu Jantung said...

Wassalam Sis , memang betul, kalau duduk berjauhan, lama-lama jadi renggang .

Sis, pada 21 Dec 2013 ada semninar Qiraat di UIA - kalau tak ke mana,marilah datang ramai-ramai!

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...