Monday, November 18, 2013

Adventure Tahun 60an..........8






Tak sekolah...


carian google
.
Pada tahun 60an  dulu kalau tak lulus periksa darjah 6 tak boleh  naik tingkatan 1. Anak sepupu saya tak dapat menyambung pelajarannya di tingkatan 1, tapi mujur juga pada masa itu di Rompin diperkenalkan sekolah tambahan / lanjutan .Bagi  mereka yang tak lulus darjah 6 boleh melanjutkan pelajarannya ke tingkatan 1,(  sekolah petang dan berbayar ). Oleh kerana Kampung Aur takde sekolah menengah, sepupu saya masuk kelas lanjutan dan tinggal dengan keluarga saya di Rompin . Malangnya selepas tak berapa lama sekolah itu ditutup sebab tak cukup pelajar ( orang kampung tak mampu bayar yuran, walaupun rm 5 - rm 10 sebulan! ) . Saya masih ingat lagi Kada begitu sedih sebab tak dapat bersekolah.

Kada ingin sangat belajar di sekolah menengah macam saya . Sepupu saya ( mak Kada ) terasa benar kecewa kenapa anak-anak kat kampung tidak diberi peluang belajar - katanya lama-lama orang duduk di kuala  semua pandai, orang di hulu jadi bodoh dan ketinggalan . Tak berapa lama lepas tu barulah Kementerian Pendidikan buat polisi semua pelajar darjah 6 boleh naik ke tingkatan 1 secara otomatik. Maka ramailah sedara mara saya datang belajar di Rompin dan tinggal di asrama . Lepas tu ramai pula  yang tak dapat naik tingkatan 4 bila mereka gagal peperiksaan 3. Mereka yang gagal dok melepak - tak sekolah dan tak kerja hinggalah Kementerian Pendidikan buat polisi semua pelajar boleh belajar terus hingga ke  tingkatan 5 !

Ramai juga sepupu , dua pupu saya yang berjaya dalam pekerjaan dan perniagaan bila Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan . Dulu orang kampung punya susah, pekerjaan takde , hidup secara self sufficent .Bila dah ada pembangunan barulah ada perubahan ketara dalam kehidupan mereka .Ramai dah ada rumah besar dan kereta besar dan boleh kumpul harta . Ada jugak anak-anak sepupu yang dapat laki kaya. Alhamdulillah !






No comments:

Fikir Sejenak...

  Bagaimana kalau tiba-tiba terjadi ....Iza zulzilatil ardhu zilzalaha...ketika kita berada di tingkat 44? Pernah tak kita terfikir? Dulu sa...