Monday, December 23, 2013

Eh, Dah Kena Mandram Ke?






Masa dulu-dulu kawan-kawan saya banyak yang menaruh curiga pada pembantu rumah mereka. Mereka selalu menasihati saya, kalau pergi kerja kunci pintu bilik tidur  supaya pembantu rumah tak boleh masuk bilik kita, takut nanti mereka kenakan kita.

Masa tu saya risau jugak, sebab saya tak pernah kunci bilik tidur saya. Anak-anak saya  suka bermain-main dalam bilik tidur dan mandi dalam bilik air saya bila saya tak ada di rumah. Bagi saya  sebab mereka buat begitu kerana mereka nak rasa dekat dengan saya walaupun saya tak ada di rumah. Saya tak sampai hati kalau anak-anak tak boleh nak masuk bilik saya , seolah-olah macam ada satu dinding memisahkan mereka dengan saya ,  like...oh, bilik mak dan ayah no entry, barang mak tak boleh usik, buku ayah tak boleh main-main atau baca baca. Dalam Islam sendiri hanya waktu tertentu saja yang dilarang masuk ke bilik ibu bapa tanpa izin iaitu selepas Isya' dan waktu Subuh.

Saya pun serabutlah dengan masalah kunci bilik tak kunci bilik nih, tapi suami saya kata kalau pembantu nak mandram kita, tak payah masuk dalam bilik tidur, air minum kita dan makanan yang kita makan hari-hari kat dapur tu, sudah cukup untuk mengenakan kita ( kalau pembantu kita berniat jahat! )


No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...