Thursday, January 30, 2014

Beranilah Berubah!







 Anak-anak dengan bapa dah kurang betegur sapa , malah anak-anak  menjauhkan diri  sebab banyak benda yang mereka tak puas hati. Walau pun beberapa kali anak cuba ajak berbincang, tapi bapa tak ambik kisah ( katanya itu hal remeh temeh )
Apabila seorang demi seorang anak pergi bekerja di tempat lain, bapa masih tak ambik tahu

Setelah sekian lama , bila syarikat bapa beroperasi dengan gear 3 ( instead of 5 ) baru bapa tersedar - mulalah panggil anak-anak balik ke pangkuannya. Anak-anak dengan tegasnya telah beri syarat:

1. Buang semua sahabat-sahabat bapa yang jadi penasihat dan yang memegang jawatan yang tinggi-tinggi tu. Depa tu pandai menasihat tapi tak pandai buat kerja. Berhentilah jadi pak turut dan jangan lagi temakan gula-gula mereka .

2. Bapa harus merombak semula kakitangan dan pentadbiran syarikat , yang kurang menyumbang ke arah kemajuan syarikat patut diberhentikan . Ambil pekerja lain yang lebih handal dan lebih terserlah kebijaksanaan mereka ( ada belanar lagi orang bijaksana di Malaysia nih! ).

3. Jangan bagi adik bongsu jadi PR syarikat, nanti dia popular, syarikat lingkup sebab gaya hidupnya melebihi dari kebolehan dirinya.

Tiba-tiba ayah tersedar dari bodoh sombongnya  lalu memanggil semua anak-anaknya dan mula buat perancangan baru untuk kesejahteraan syarikatnya .

 Bukan senang nak sedar tu...nak kena berani ambil langkah yang tak popular, tegas dan tidak pengecut!

DENGAN LANGKAH YANG PALING NEKAD BAPA PUN MULA ME.................
( boleh buat ending sendiri )







2 comments:

ngasobahseliman said...

Sis, ini pasti kisah benar. Tapi kisah yang saya tahu sang bapak dah panggil anak-anak tapi belum berhentikan penasihat-penasihat dan lain-lain staff yang tidak sepatutnya di situ dengan gaji lumayan. Sang Bapak agaknya belum dapat persetujuan sang Emak kerana Emak pun dalam board of Directors atau lebih tinggi dari itu.
Tak apelah Sis. Cerita yang saya dengar mungkin tak tepat.Mungkin kisah orang lain kot.....

Kerabu Jantung said...

Sang bapak tu penakut, tak berani nak mengambil langkah jitu. Sang emak pun kena ingat dah ada set precedece kat Malaysia ni di mana ketua syarikat telah " dipaksa " meletak jawatan kerana kurang kompeten.

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...