Sunday, May 4, 2014

Kirimkan Doa...





Cerita fasal jenazah  timbul  apabila seorang sanak saudara meninggal dunia beberapa hari yang sudah. Alhamdulillah jenazah selamat dikembumikan dengan segera . Masa kenduri ataupun kematian barulah bertemu saudara mara jauh dan dekat. Masa beramai-ramai inilah macam-macam cerita keluar .

Terkeluar pulak  cerita pengkebumian yang dilewatkan lebih dari 24 jam. Ada yang rasa kesal keadaan itu berlaku, tapi kami tak dapat berbuat apa-apa sebab yang meninggal tu ada anak cucu sendiri. Jenazah ibu terlantar lebih dari 24 jam sebab menunggu anak balik dari luar negara. Orang berziarah pun dah lama balik, tukang baca AlQuran pun dah lama katam dan dah serak suara. Sedara mara dah keluh kesah,  tak berani nak bersuara - itu hal ibu dengan anak. Kita tak boleh memandai-mandai.

Masa saya muda-muda dulu mak selalu kata, kalau mereka mati dan kami berada dikejauhan, tak perlu tunggu lagi. Selesaikan jenazah dengan segera sebab kalau tunggu pun tiada guna , buat menyiksa mayat. Kalau tunggu anak pulang dari jauh nak tengok muka mak atau ayah kali terakhir, itu tak adil bagi simati. Bila mati hubungan simati terputus dengan alam dunia kecuali anak-anak yang soleh yang mendoakannya. Daripada biarkan mayat mak ayah terbujur kaku bermalam bersiang ,  doa anak yang soleh itu lebih bermanfaat!

WalLahu 'a'lam!

4 comments:

Acik Erna said...

Pesanan arwah ayah acik..jangan ditunggu yang jauh.segerakan

Anonymous said...

Pesan Allahyarham bapa: kalau nak ziarah makbapak, ziarahlah masa mereka masih boleh bercakap. Kalau dah tutup mata, dah tak berguna lagi.wallahualam.

Kerabu Jantung said...


Dear Acik Erna..memang rata-rata orang tua kita berpesan disegerakan pengkebumian dan kita patut ambil berat pesanan itu!

Kerabu Jantung said...

Dear Anon,

..rupanya pesan makbapak itu penuh dengan hikmah....

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...