Thursday, May 15, 2014

Sedarkah Kita Bahawa........




............ rupa-rupanya banyak penyakit yang menghinggapi manusia datangnya dari binatang termasuk binatang ternak.

Seingat saya masa tahun 1970 - 1980an dulu kita dikejutkan dengan  ' Hand,Foot And Mouth Disease' yang didapati pada lembu telah  berjangkit pada manusia, terutamanya kanak-kanak di bawah umur 5 tahun. Pada masa tu penyakit ini lebih dikaitkan dengan negeri Kedah dan Kelantan, sebab banyak lembu-lembu diimport/ diseludup dari Siam ( dikatakan virus didapati pada lembu-lembu dari Siam ). Tetapi kemudiannya barulah kita mengetahui bahawa penyakit ini adalah melibatkan negara-negara lain di dunia ini.


Kemudian kita dikejutkan dengan virus HIV yang dikatakan berasal dari monyet di Afrika.


Left to right: the African green monkey source ofSIV, the sooty mangabey source of HIV-2 and thechimpanzee source of HIV-1. wiki search

Selepas itu menular pulak wabak selesema burung - yang didapati pada ayam iaitu Virus SARS. Pada awalnya virus ini dikesan di negara China, yang kemudiannya telah merebak ke serata dunia.


Pada tahun 2000 Malaysia pula gempar dengan Nipah Virus atau dikenali sebagai J Infection (JI) menyerang kanak 5 tahun ke bawah. Virus dikesan datangnya dari babi yang diternak di Negeri Sembilan.

Between late 1998 and 1999, the spread of a new disease of pigs, characterized by a pronounced respiratory and neurological syndrome, sometimes accompanied by the sudden death of sows and boars, was recorded in pig farms in peninsular Malaysia. The disease appeared to have a close association with an epidemic of viral encephalitis among workers on pig farms.

Kini seluruh dunia pula dikejutkan dengan MERS Virus yang terdapat pada unta di Negara Arab. Juga telah membunuh manusia.

Saudi Arabia warns of MERS virus risk from camels



Read more: Saudi Arabia warns of MERS virus risk from camels - Latest - New Straits Timeshttp://www.nst.com.my/latest/saudi-arabia-warns-of-mers-virus-risk-from-camels-1.593536#ixzz31pp9bgub




Kesemua penyakit di atas boleh membawa kematian kepada pengidapnya jika tidak ditangani lebih awal.








No comments:

Zaman Kanak-Kanak.....5

  Bila balik Rompin ramai-ramai takde  program lain melainkan pagi nak makan apa, tengah hari makan kat mana, petang minum kat mana, malam m...